wtorek, 1 lipca, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2021

Profilaktyka cyberzagrożeń

29 października, 2021
Kategorie: 2021, Artykuły, Cyberbezpieczeństwo, Inspiracje, Profilaktyka
Czas: 5 minut czytania
A A
0
Profilaktyka cyberzagrożeń

Rysia i Tolek na Cyberzachodzie oraz program edukacyjny „Loguj się z głową”


Cyberzagrożenia to temat, który z roku na rok staje się coraz bardziej popularny ze względu na rosnące zaangażowanie młodych ludzi w szeroko rozumianą działalność w internecie. W dzisiejszych czasach, z internetu korzystają już bardzo małe dzieci (pamiętajmy jednak, że do 2 roku życia dzieci nie powinny w ogóle mieć dostępu do komputera, telefonu czy tableta). Okres wczesnoszkolny zdecydowanie sprzyja korzystaniu z urządzeń elektronicznych. Jeśli rodzaj aktywności i czas spędzany w internecie przez najmłodszych podlega kontroli rodziców, nie ma większych powodów do niepokoju, ponieważ rodzic świadomy niebezpieczeństw, będzie w stanie szybko zareagować. Problem i realne zagrożenie pojawia się wtedy, kiedy dzieci korzystają z internetu bez ograniczeń, a ich działalność w sieci nie podlega żadnej kontroli. Warto zatem, aby każde dziecko już od najmłodszych lat było zaopatrzone w solidną dawkę wiedzy dotyczącej niebezpieczeństw, w jakie obfituje świat wirtualny. Profilaktyka jest tutaj niezbędna, ponieważ „lepiej zapobiegać niż leczyć”.


Jako, że 29 października, w kalendarzu świąt nietypowych obchodzimy Dzień Internetu, jest to dobra okazja, aby zastanowić się, co jeszcze można zrobić w szkole, żeby szerzyć wiedzę dotyczącą bezpiecznego korzystania z interneu przez dzieci i młodzież. Mam nadzieję, że odpowiedź znajdziecie poniżej 😊


Fundacja Poza Schematami, która zajmuje się między innymi edukacją oraz działalnością badawczą, w swojej pracy ukierunkowanej na promocję zdrowia psychicznego, profilaktykę i terapię skierowaną do dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych tworzy materiały edukacyjne będące inspiracją do prowadzenia ciekawych i nowoczesnych działań profilaktycznych – materiały do pobrania tutaj >.  Fundacja stworzyła ciekawy projekt promujący wiedzę na temat zagrożeń związanych z nadmiernym używaniem internetu i mediów elektronicznych oraz czynników chroniących przed nimi zatytułowany „Kreatywna profilaktyka dla najmłodszych”. W ramach projektu powstały dwie pozycje:

  • Rysia i Tolek na Cyberzachodzie (skierowana do dzieci)
  • Kreatywna profilaktyka dla najmłodszych. Poradnik dla realizatorów zajęć (skierowana do specjalistów)

Publikacje zostały wydane w 2015 oraz 2016 roku i rozpowszechnione za  pośrednictwem poradni psychologiczno-pedagogicznych na terenie kraju.


Program został opracowany przede wszystkim dla dzieci uczących się w klasach „0” oraz dla specjalistów prowadzących zajęcia profilaktyczne (głównie dla psychologów i pedagogów) pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych) w celu:

  • podniesienia wiedzy dzieci na temat bezpiecznego korzystania z mediów elektronicznych oraz zagrożeń związanych z ich używaniem, a także podniesienia kompetencji specjalistów pracujących z dziećmi w klasach „0” z zakresu profilaktyki uzależnień behawioralnych,
  • rozwinięcia kompetencji psychospołecznych dzieci w obszarze radzenia sobie z emocjami, komunikowania się z innymi ludźmi i budowania relacji (czynniki chroniące).

RYSIA I TOLEK NA CYBERZACHODZIE


Publikacja „Rysia i Tolek na Cyberzachodzie” była wykorzystana przeze mnie na zajęciach z uczniami klas 1-3. Śmiało mogę Wam ją polecić, bo u mnie sprawdziła się doskonale. Główni bohaterowie, Rysia i Tolek, poszukują odpowiedzi na pytania dotyczące bezpiecznego poruszania się w wirtualnym świecie, rozprawiając się przy okazji z Dziką Bandą. Przejście przez kolejne zadania uczy głównych bohaterów, jak i młodych odbiorców, jakie zachowania w internecie są właściwe, a jakie nie. Uczniowie rozwijają swoje umiejętności psychologiczne, które będą w stanie pomóc im w dokonywaniu mądrych wyborów w przyszłości. Publikacja jest nie tylko doskonałym narzędziem dla nauczyciela, ale również rodzica.

PUBLIKACJA DO POBRANIA – tutaj >


Dodatkowo, bazując na publikacji „Rysia i Tolek na Cyberzachodzie” Fundacja Poza Schematami stworzyła aplikację „Rysia i Tolek w Cyberświecie”, która uczy dzieci w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym bezpiecznego korzystania z mediów elektronicznych.

Aplikacja jest dostępna na urządzenia mobilne: Google play, App Store bezpłatnie, pod adresem https://www.rysiaitolekwcyberswiecie.pl


LOGUJ SIĘ Z GŁOWĄ


„Loguj się z głową” to program profilaktyki przygotowany z inicjatywy Ministerstwa Edukacji Narodowej i Ministerstwa Zdrowia. Jego celem jest dostarczenie wiedzy, a także kształtowanie postaw, które sprzyjają bezpiecznemu korzystaniu z internetu i mediów elektronicznych oraz chronią dzieci i młodzież przed e-uzależnieniami. Program edukacyjny „Loguj się z głową” został opracowany przez Fundację Poza Schematami i jest programem profilaktycznym zgodnym z założeniami Systemu rekomendacji programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego.


Program może być realizowany przez nauczycieli bez konieczności wcześniejszego szkolenia. Wraz z raportami z badań jest on dostępny na stronach: Ośrodka Rozwoju Edukacji, Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii w strefie dla profesjonalistów, a także w poradni on-line.

Więcej informacji o programie – tutaj >


Program „Loguj się z głową” obejmuje cztery godziny zajęć dla poszczególnych grup wiekowych – dla klas I-III, IV-VI, VII-VIII szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych. Tematy, zagadnienia i metody pracy zostały dostosowane do poszczególnych grup wiekowych. Program ma za zadanie rozwijać umiejętności, które sprzyjają bezpiecznemu korzystaniu z internetu i mediów elektronicznych oraz chronić przed e-uzależnieniami, w tym e-hazardem (w przypadku starszych nastolatków). Wszystkie moduły zawierają karty pracy i dodatkowe scenariusze zajęć dla rodziców.

MATERIAŁY DO POBRANIA DLA POSZCZEGÓLNYCH GRUP WIEKOWYCH – tutaj >


Źródła:

  • informacje dostępne na stronie Fundacji Poza Schematami oraz na stronie gov.pl

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Podejmowanie decyzji zawodowej i szkolnictwo ponadpodstawowe w Polsce

Następny artykuł

Opinia a orzeczenie

Przeczytaj również:

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?
Artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?
Artykuły

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy
Artykuły

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?
Artykuły

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?
Artykuły

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025
Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?
Artykuły

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

11 czerwca, 2025
Następny artykuł
Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl