• O Autorce
  • Kontakt i współpraca
środa, 22 października, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2025

Trening fonologiczny w terapii pedagogicznej

22 października, 2025
Kategorie: 2025, Artykuły, Edukacja, Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Czas: 6 minut czytania
A A
0
Trening fonologiczny w terapii pedagogicznej

Czym jest trening fonologiczny i jak skutecznie go prowadzić?


Trening fonologiczny to jeden z filarów terapii pedagogicznej, ponieważ bez dobrze rozwiniętej świadomości fonologicznej dziecku znacznie trudniej jest opanować czytanie i pisanie oraz utrwalać ortografię. Dlatego też w pracy terapeutycznej nie zaczynamy od liter, tylko od dźwięków (głosek).


Co to właściwie jest trening fonologiczny?

Trening fonologiczny to zestaw ćwiczeń, rozwijających słuchowe myślenie o języku – czyli zdolność analizowania, rozpoznawania i manipulowania dźwiękami w słowach. Są to zatem ćwiczenia, które uczą dziecko słyszeć i rozpoznawać dźwięki w języku. Brzmi banalnie, ale pamiętajmy, że to fundament całej nauki czytania, pisania i poprawnej wymowy.


Zanim dziecko nauczy się litery M, musi najpierw usłyszeć, że „mama” zaczyna się na „mmmm”. Zanim zapisze słowo kot, musi umieć rozłożyć je na głoski: K – O – T. Jeśli tego nie potrafi, litery i wyrazy pozostają dla niego przypadkowym zbiorem znaków.

Zatem nie uczymy dziecka liter, lecz uczymy je słyszeć:

  • że kotek ma dwie sylaby,
  • że zaczyna się na K,
  • że kończy się na K,
  • że gdy powiemy KO – TE – K, to można to złożyć w słowo.

Trening fonologiczny obejmuje m.in.:

  • rozpoznawanie rymów, aliteracji
  • dzielenie słów na sylaby i głoski
  • syntezę i analizę głoskową (np. Co słyszysz w wyrazie K-O-T?)
  • porównywanie długości wyrazów, liczenie sylab
  • dodawanie / usuwanie głosek (np. powiedz „lat”, ale bez „l”)

Dzięki treningowi fonologicznemu dziecko zdobywa m.in. umiejętność dzielenia słów na sylaby i głoski, wychwytywanie rymów i podobnych brzmień słów, rozpoznawanie pierwszej i ostatniej głoski w słowie, łączenie dźwięków w słowo (np. K – O – T = kot), manipulowanie dźwiękami: dodawanie, usuwanie czy zamienianie głosek.


Trening fonologiczny w terapii pedagogicznej

Trening fonologiczny w terapii pedagogicznej to ukierunkowana praca, zwykle z dziećmi:

  • z opóźnionym rozwojem funkcji słuchowo-językowych,
  • z ryzykiem dysleksji lub z dysleksją,
  • z trudnościami w czytaniu i pisaniu,
  • często też z wadami wymowy.

Częstym błędem w postrzeganiu treningu fonologicznego jest utożsamianie go wyłącznie z etapem przedszkolnym lub wczesnoszkolnym, a tymczasem świadomość fonologiczna to proces, który można i warto rozwijać również u starszych uczniów – szczególnie tych z trudnościami w czytaniu, pisaniu, dysleksją czy zaburzeniami językowymi.


Trening fonologiczny w pracy ze starszymi uczniami

W wieku 10–14 lat trudności fonologiczne nie znikają – one po prostu zmieniają formę. Dziecko, które w młodszych klasach miało problem z różnicowaniem głosek, w starszych może:

  • mylić podobnie brzmiące słowa w czytaniu (np. „półka” – „bułka”, „szum” – „sum”),
  • mieć trudności z pisownią wyrazów z „u/ó”, „rz/ż”, „ch/h”,
  • nieprawidłowo segmentować tekst przy czytaniu na głos (np. zatrzymuje się w nieodpowiednich miejscach),
  • pisać fonetycznie – tak, jak słyszy, pomijając reguły ortografii,
  • mieć problemy z rozumieniem nowych pojęć, gdy brzmieniowo są do siebie podobne.

Wskazówka dla terapeutów pedagogicznych

U starszych dzieci unika się „dziecinnych” form (rymowanek, klaskania), zastępując je bardziej „dojrzałymi” ćwiczeniami językowymi, grami logicznymi czy analizą tekstu. Trening nadal powinien mieć charakter zabawy poznawczej, ale w formie dopasowanej do wieku ucznia.


Konkretne zabawy do natychmiastowego użycia na terapii pedagogicznej

Trening fonologiczny to nie jest nauka przez „wkuwanie”. Trening fonologiczny dla młodszych dzieci i uczniów realizuje się poprzez zabawy ruchowe, rytmiczne, słowne i muzyczne – klaskanie, skakanie na sylaby, dopasowywanie rymów, głoskowe zgadywanki.

Zabawy bez pomocy terapeutycznych

  • Echo słowne: Ty mówisz „FA – TA – TA”, dziecko powtarza.
  • Czy to ten sam dźwięk?: „S” – „SZ” – „S”. Dziecko ma podnieść rękę tylko wtedy, gdy słyszy identyczny dźwięk.
  • Łańcuch sylabowy: Ty mówisz „MA”, dziecko dopowiada „TA”.

Zabawy z klockami / guzikami / kapslami

  • Budowanie słowa z głosek: Każda głoska = klocek.
  • Układanie rymów: Karty obrazkowe + segregacja do dwóch pudełek (rymuje się / nie rymuje).

Zabawy ruchowe

  • Skoki sylabowe: Mata lub kartki na podłodze – dziecko skacze tyle razy, ile jest sylab w słowie.
  • Głoska na start: Mówisz słowo – dziecko biegnie do pola z obrazkiem na tę samą głoskę.

Trening fonologiczny ze starszymi uczniami

Zajęcia w tej grupie wiekowej różnią się formą – są bardziej językowe, analityczne i refleksyjne. Nadal bazują na słuchu i analizie dźwięków, ale w sposób dostosowany do wieku ucznia.

Przykładowe ćwiczenia:

  • Analiza i porównywanie słów trudnych ortograficznie – np. szukać podobieństw w brzmieniu: chata – huta – mucha – hokej.
  • Słuchowe zagadki ortograficzne – „Które słowo brzmi podobnie do kura – góra czy król?” (ćwiczy różnicowanie par minimalnych i słuch fonemowy).
  • Szyfrowanie słów – uczniowie zapisują słowo za pomocą symboli dźwięków lub liter, które „słyszą”. Potem porównują swoje wersje z poprawnym zapisem.
  • Przekształcanie wyrazów przez dodanie/odjęcie głosek lub sylab – np. las – lasy – zalas – atlas – klasy.
  • Praca na materiale poetyckim i muzycznym – szukanie rymów, rytmu i aliteracji w wierszach lub tekstach piosenek.
  • Ćwiczenia w parach – jeden uczeń dyktuje słowo, drugi próbuje zapisać je tylko na podstawie słuchu, a następnie wspólnie analizują różnice.

Ważne!

Trening fonologiczny nie zastępuje logopedii. Może ją wspierać (być jej elementem), ale jeśli dziecko nieprawidłowo wymawia głoski – najpierw terapia logopedyczna, potem fonologiczna. 


Trening fonologiczny to must have w terapii pedagogicznej

Zwłaszcza u dzieci z ryzyka dysleksji. Daje szybkie efekty, jeśli:

  • prowadzimy go regularnie i etapowo,
  • używamy dużo ruchu, rytmu, klocków – po prostu zabawy 🙂
  • nie przechodzimy dalej, dopóki dziecko nie opanuje poprzedniego poziomu.

Jeśli chcemy, by dziecko czytało płynnie, pisało poprawnie i rozumiało, co słyszy – najpierw nauczmy je słyszeć język „od środka”.


Na koniec dodam, że na rynku znajdziemy sporo książek, które z powodzeniem można wykorzystywać na zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych, podczas terapii pedagogicznej czy logopedycznej. Jeśli jesteście zainteresowani, z jakich książek ja korzystam w swojej codziennej praktyce, dajcie znać – chętnie przygotuję artykuł z takimi propozycjami.


Jestem ciekawa, czy w swojej pracy korzystacie z treningu fonologicznego?

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Dotyk, dźwięk i ruch – jak tablice manipulacyjne wspierają integrację sensoryczną najmłodszych?

Przeczytaj również:

Dotyk, dźwięk i ruch – jak tablice manipulacyjne wspierają integrację sensoryczną najmłodszych?
2025

Dotyk, dźwięk i ruch – jak tablice manipulacyjne wspierają integrację sensoryczną najmłodszych?

21 października, 2025
Bajka jako most do emocji dziecka + bajka terapeutyczna do pobrania
2025

Bajka jako most do emocji dziecka + bajka terapeutyczna do pobrania

14 października, 2025
Jak wspierać ucznia z obniżonym nastrojem lub w kryzysie psychicznym?
2025

Jak wspierać ucznia z obniżonym nastrojem lub w kryzysie psychicznym?

8 października, 2025
Jak skutecznie przygotować się do matury międzynarodowej – planowanie nauki i harmonogram
2025

Jak skutecznie przygotować się do matury międzynarodowej – planowanie nauki i harmonogram

3 października, 2025
Pomysły na Tydzień Świadomości Dysleksji w szkole + książkowe polecajki
2025

Pomysły na Tydzień Świadomości Dysleksji w szkole + książkowe polecajki

1 października, 2025
Alternatywy dla kawy – jak radzić sobie ze zmęczeniem w pracy nauczyciela?
2025

Alternatywy dla kawy – jak radzić sobie ze zmęczeniem w pracy nauczyciela?

28 września, 2025

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Trening fonologiczny w terapii pedagogicznej

Trening fonologiczny w terapii pedagogicznej

22 października, 2025
Dotyk, dźwięk i ruch – jak tablice manipulacyjne wspierają integrację sensoryczną najmłodszych?

Dotyk, dźwięk i ruch – jak tablice manipulacyjne wspierają integrację sensoryczną najmłodszych?

21 października, 2025
Bajka jako most do emocji dziecka + bajka terapeutyczna do pobrania

Bajka jako most do emocji dziecka + bajka terapeutyczna do pobrania

14 października, 2025
Jak wspierać ucznia z obniżonym nastrojem lub w kryzysie psychicznym?

Jak wspierać ucznia z obniżonym nastrojem lub w kryzysie psychicznym?

8 października, 2025
Jak skutecznie przygotować się do matury międzynarodowej – planowanie nauki i harmonogram

Jak skutecznie przygotować się do matury międzynarodowej – planowanie nauki i harmonogram

3 października, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Autorce
  • Regulamin
  • Kontakt i współpraca

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl