piątek, 4 lipca, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2022

Zrozumieć treść opinii lub orzeczenia – część 2

4 sierpnia, 2022
Kategorie: 2022, Artykuły, Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Czas: 7 minut czytania
A A
2
Zrozumieć treść opinii lub orzeczenia – część 2

Jak interpretować dokumenty z poradni psychologiczno-pedagogicznych? – terminologia trudności szkolnych


Opinia lub orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznej to dwa ważne dokumenty, które zobowiązują nauczyciela do dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub/i specyficzne trudności w uczeniu się.

Więcej na temat opinii i orzeczeń możecie przeczytać – tutaj >

W ostatnim artykule – tutaj > pojawiła się definicja zaburzeń rozwojowych oraz odchyleń rozwojowych, jednak dla lepszego zrozumienia problemu przypomnimy sobie jeszcze raz definicję tych pojęć przechodząc kolejno do dalszej analizy terminów używanych w opiniach i orzeczeniach.


ZABURZENIA ROZWOJOWE – zaburzenia charakteryzujące się poważnym zniekształceniem funkcjonowania intelektualnego (tj. głębszym stopniem odchylenia od norm rozwojowych), emocjonalnego, społecznego i ruchowego. Przykładem jest: niedosłyszenie, niedowidzenie, niepełnosprawność intelektualna, autyzm, niepełnosprawność ruchowa, niepełnosprawności sprzężone, choroby przewlekłe, zaburzenia psychiczne, niedostosowanie społeczne, zaburzenia zachowania. Zaburzenia rozwojowe umożliwiają uczniowi otrzymanie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, ponieważ uczniowie ci wymagają specjalnej organizacji nauki – dostosowania treści, metod i warunków pracy do ich indywidualnych potrzeb i możliwości.

ODCHYLENIA ROZWOJOWE – opóźnienia rozwoju w stosunku do ustalonych norm o niewielkim nasileniu objawów i ograniczonym ich zakresie. Do odchyleń rozwojowych należy m.in. inteligencja niższa niż przeciętna. Odchylenia rozwojowe umożliwiają uczniowi otrzymanie opinii w sprawie dostosowania wymagań edukacyjnych.

UCZEŃ ZE SPECYFICZNYMI TRUDNOŚCIAMI W UCZENIU SIĘ – to uczeń, który mimo dobrej sprawności intelektualnej i posiadanej wiedzy ma trudności w czytaniu, pisaniu oraz liczeniu. Słowo „specyficzne” oznacza tutaj wąski zakres trudności w uczeniu się oraz ich szczególny charakter.


Specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksja, dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia):

  • DYSLEKSJA ROZWOJOWA – specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym, co oznacza, że trudności dyslektyczne diagnozuje się tylko u dzieci z normą intelektualną (dysleksja rozwojowa nie dotyczą uczniów z inteligencją niższą niż przeciętna, z niepełnosprawnością intelektualną, niedosłuchem czy niedowidzeniem, po wszelkich urazach głowy, zapaleniu opon mózgowych, przy chorobach neurologicznych i zaniedbaniach środowiskowych). Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu spowodowane są zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych, motorycznych i ich integracji, uwarunkowanymi nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego. Dysleksja rozwojowa obejmuje kilka rodzajów zaburzeń: dysleksję, dysortografię, dysgrafię. Diagnozę dysleksji można postawić najwcześniej w klasie IV szkoły podstawowej, na etapie klas I-III mówi się o ryzyku dysleksji.

RYZYKO DYSLEKSJI – u dzieci do 9. roku życia. W klasach I-III nie diagnozuje się dysleksji rozwojowej. Występujące objawy mogą (nie muszą) sygnalizować, że specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu pojawią się na późniejszym etapie edukacyjnym.

  • DYSLEKSJA – ujęcie wąskie, specyficzne trudności TYLKO w czytaniu (zaburzenia tempa i techniki czytania oraz stopnia rozumienia treści).

Więcej na temat dysleksji – tutaj >

  • GŁĘBOKA DYSLEKSJA ROZWOJOWA – są to poważne zaburzenia umiejętności czytania i pisania. Diagnozę można postawić, jeśli umiejętność czytania utrzymuje się na poziomie czytania elementarnego (ok. klasy II szkoły podstawowej) przy nieosiągnięciu poziomu czytania zaawansowanego lub występuje opóźnienie w zakresie umiejętności czytania o 3-4 lata. Zwykle zaburzeniom czytania towarzyszą także zaburzenia opanowania poprawnej pisowni (pojawiają się błędy stylistyczne i interpunkcyjne, trudności w budowaniu wypowiedzi na piśmie).
  • DYSORTOGRAFIA – specyficzne trudności z opanowaniem poprawnej pisowni. Dysortografię rozpoznaje się u uczniów o prawidłowym rozwoju umysłowym, którzy mimo znajomości zasad pisowni, braku wad zmysłu i zaniedbania pedagogicznego popełniają różnego typu błędy: ortograficzne oraz błędy specyficzne, np. mylenie liter (zastępowanie), opuszczanie, dodawanie i przestawianie liter i sylab, pisanie liter i cyfr zwierciadlanie. Dysortografia spowodowana jest zaburzeniami procesów poznawczych i ruchowych oraz ich współdziałania.

OCENA JAKOŚCIOWA POZIOMU ORTOGRAFICZNEGO PISMA – ocena opisowa, czyli wskazanie popełnionych błędów (jakie kategorie błędów wystąpiły, w jakiej ilości).

  • DYSGRAFIA – niski (zaburzony) poziom graficzny pisma wynikający z zaburzeń funkcji percepcyjno-motorycznych (motoryki rąk, funkcji wzrokowych i koordynacji wzrokowo-ruchowej). Trudności mogą dotyczyć: niedokładności w odtwarzaniu liter, złych proporcji liter w wyrazie, braku połączeń liter, braku należytego odstępu między literami i wyrazami, braku równomiernego i jednolitego położenia pisma, niepoprawnego zagęszczenie liter. Intensywne ćwiczenia grafomotoryczne są w stanie znacznie poprawić jakość pisma, natomiast ich brak powoduje nasilanie się trudności wraz z wiekiem, w niektórych przypadkach prowadząc do całkowitej nieczytelności pisma.

NISKI POZIOM GRAFICZNY PISMA – trudność w zakresie techniki pisania. Podczas pisania widoczny wysiłek i napięcie powodujące męczliwość.

ZMĘCZENIE RĘKI PISZĄCEJ – spowodowane silną koncentracją na technice pisania i nadmiernym wysiłkiem wynikającym z napięcia mięśniowego. Dodatkowo często utrwala się niewłaściwy nawyk związany z czynnością pisania (niepoprawny chwyt narzędzia pisarskiego).

PISMO LUSTRZANE – odwracanie w trakcie pisania wszystkich liter w płaszczyźnie pionowej – prawidłowy kształt liter można zobaczyć w odbiciu lustrzanym. Pismo bywa charakterystyczne dla osób leworęcznych lub z zaburzeniami orientacji w przestrzeni.

  • DYSKALKULIA ROZWOJOWA – zaburzenie zdolności wykonywania działań arytmetycznych objawiające się m.in. problemami z odczytywaniem godziny z zegarka, zapominaniem następnego etapu jakiejś operacji, trudnościami w rozumieniu matematyki, odczytywaniu map, liczeniem na palcach. Dyskalkulię diagnozuje się po 10. roku życia u dzieci, które nie mają obniżonych możliwości intelektualnych ani nieprawidłowych warunków edukacyjnych. 

KALKULIASTENIA – opóźnienia w opanowaniu wiadomości i umiejętności z dziedziny matematyki przy normalnym poziomie zdolności intelektualnych i matematycznych. Występowania tych trudności wiąże się zwykle z problemami emocjonalnymi.


PROCES AUTOMATYZACJI PISANIA – pisanie w automatyczny sposób, niezależny od świadomego wysiłku dzięki udoskonalonemu i utrwalonemu mechanizmowi współdziałania ośrodków mózgowych zaangażowanych w tę czynność. Problem z procesem automatyzacji pisania dotyczy osób z dysleksją mających duże trudności z przyswajaniem pisowni wyrazów, której nie regulują określone zasady ortograficzne (np. wyrazy z „rz” i „ó” niewymiennym). Co ciekawe dla dyslektyka problemem może być nawet automatyzacja własnego podpisu.


NADPOBUDLIWOŚĆ PSYCHORUCHOWA – zaburzenie dynamiki procesów nerwowych (przewaga procesu pobudzania nad procesem hamowania). Objawy dotyczą trzech sfer: sfery ruchowej – wzmożona ekspresja ruchowa lub niepokój ruchowy; sfery poznawczej – zaburzenia koncentracji uwagi, pochopność myślenia oraz sfery emocjonalno-uczuciowej – nadmierna wrażliwości emocjonalna.

NADWRAŻLIWOŚĆ – nadmiernie silne reagowanie na niektóre bodźce i czynniki zewnętrzne.

NIEDOJRZAŁOŚĆ EMOCJONALNA – nieadekwatne reakcje emocjonalne do zaistniałych sytuacji zwłaszcza w odniesieniu do normy dla danego wieku.

NIEDOJRZAŁOŚĆ SPOŁECZNA – poziom rozwoju społecznego niższy niż normy przewidziane dla danego wieku.

DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA – poziom rozwoju intelektualnego, społecznego i fizycznego dziecka, dzięki któremu ma ono możliwość udziału w życiu szkolnym oraz opanowanie wiadomości i umiejętności adekwatnych dla programu nauczania klasy I. Pierwszoklasista powinien posiadać umiejętności m. in. współżycia i współdziałania w grupie, spostrzegania, klasyfikowania, rozumienia relacji między zbiorami, odtwarzania prostych znaków graficznych oraz rozumienia poleceń.

NIEDOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA (brak dojrzałości szkolnej) – opóźnienie lub zaburzenie w rozwoju dziecka, które nie jest w stanie sprostać zadaniom ucznia. W przypadku niedojrzałości szkolnej dziecko zostaje odroczone (mamy do czynienia z odroczeniem obowiązku szkolnego) oraz podejmuje się działania usprawniające te funkcje, które wpływają na brak dojrzałości szkolnej.

POWODZENIE SZKOLNE – spełnienie przez dziecko wymagań zawartych w programach nauczania poszczególnych przedmiotów szkolnych, które pozwalają uzyskać pozytywne wyniki w nauce.


DOSTOSOWANIE WYMAGAŃ – to zastosowanie takich kryteriów egzekwowania wiedzy i umiejętności od ucznia, które uwzględniają jego możliwości i ograniczenia, a więc dysfunkcje oraz mocne strony rozwoju i funkcjonowania. Wymagania powinny zapewnić realizację celów edukacyjnych wynikających z podstawy programowej w takim stopniu, w jakim jest to możliwe z uwagi na występując u ucznia trudności. W praktyce oznacza to obniżenie wymagań w pewnych zakresach, np. ortografii, przy zwiększeniu wymagań w innych zakresach. Wymagania edukacyjne ustalane są na podstawie zaleceń zawartych w opinii lub orzeczeniu lub też w wyniku rozpoznanych przez nauczycieli uczących danego ucznia jego potrzeb edukacyjnych.

OBSZARY DOSTOSOWANIA WYMAGAŃ – warunki procesu edukacyjnego, zewnętrzna organizacja nauczania oraz warunki sprawdzania wiedzy i umiejętności.

Więcej na temat dostosowania wymagań edukacyjnych przeczytacie – tutaj >


Cieszę się, że dotrwaliście do końca 🙂 Mam nadzieję, że informacje zawarte zarówno w tym, jak i w poprzednim artykule zaopatrzą Was w podstawową wiedzę ułatwiającą interpretację zapisów w opiniach i orzeczeniach.


Źródła:

  • Bogdanowicz M., Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym, Warszawa 1991.
  • Diagnoza dysleksji. Najważniejsze problemy, pod red. Krasowicz-Kupis G., Gdańsk 2009.
  • Skibińska H., Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w czytaniu i pisaniu, Bydgoszcz 2001.
  • Spionek H., Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne, Warszawa 1985.

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Zrozumieć treść opinii lub orzeczenia – część 1

Następny artykuł

Szkolne skróty, które warto znać

Przeczytaj również:

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?
Artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?
Artykuły

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy
Artykuły

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?
Artykuły

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?
Artykuły

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025
Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?
Artykuły

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

11 czerwca, 2025
Następny artykuł
Szkolne skróty, które warto znać

Szkolne skróty, które warto znać

Comments 2

  1. Natalia says:
    2 lata ago

    Dzien dobry. Czy mogę starac się o orzeczenie dla dziecka . Ma stwierdzona wadę wzroku Nadwrocznosc i astygmatyzm obojga oczu ,niedowidzenie obojga oczu .wpływ stwierdzonej wady wzroku to szybsza meczliwosc ,trudności grafomotoryczne . W opinii lekarza okulisty jest to duża wada wzroku astygmatyzm powyżej 3,0 D cyl.

    Odpowiedz
    • pedagogonline.pl says:
      2 lata ago

      Dzień dobry, według mojej wiedzy orzeczenie jest możliwe w przypadku głębokiego niedowidzenia, dlatego też należałoby uściślić, jakiego stopnia jest to niedowidzenie. Jeśli chodzi o sam astygmatyzm i nadwzroczność, tutaj orzeczenia nie będzie. Najlepiej, jeśli z wynikami badań lekarskich uda się Pani do swojej rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej i tam dopyta o konkretne możliwości.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl