czwartek, 3 lipca, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2022

Zdrowie psychiczne najmłodszych

15 listopada, 2022
Kategorie: 2022, Artykuły, Edukacja, Profilaktyka
Czas: 4 minuty czytania
A A
0
Zdrowie psychiczne najmłodszych

Dlaczego warto wzmacniać odporność psychiczną dzieci – prezentacja materiałów na lekcje profilaktyczną w klasach 1-3


W artykule między innymi:

  • źródła odporności psychicznej dziecka,
  • szkolne działania mające na celu kształtowanie odporności psychicznej uczniów,
  • prezentacja materiałów profilaktycznych do przeprowadzenia lekcji w klasach 1-3 na temat zdrowia psychicznego.


Artykuł zawiera lokowanie marki własnej.

Współczesne dzieci są dużo bardziej zaznajomione z tematyką emocji, niż jeszcze kilka lat temu. Obecnie zarówno świadomi rodzice, jak i szkoła starają się przekazywać dzieciom nie tylko wiedzę, ale także budować zasoby niezbędne w kształtowaniu odporności psychicznej. Źródeł odporności psychicznej dziecka można upatrywać w (za I. Grzegorzewską, Odporność psychiczna dzieci i młodzieży – wyzwanie dla współczesnej edukacji, 2011):

  • indywidualnych czynnikach ochronnych, do których zaliczymy m.in. wysoki poziom inteligencji i dobrą sprawność procesów poznawczych oraz pozytywny temperament,
  • środowiskowych rodzinnych źródłach odporności psychicznej, gdzie bierze się pod uwagę dwa istotne elementy: przywiązanie i ciepło w relacjach z rodzicami we wcześniejszych okresach rozwojowych oraz sposób funkcjonowania rodziny,
  • środowiskowych pozarodzinnych czynnikach ochronnych, w których szczególną rolę odgrywają rówieśnicy oraz dorośli opiekunowie i doradcy młodzieży (np. instruktorzy harcerscy, księża, nauczyciele, trenerzy sportowi, członkowie dalszej rodziny itp.), którzy w naturalny sposób towarzyszą młodzieży w okresie dorastania.

Zdrowie psychiczne jest dzisiaj tematem niezwykle ważnym. W dobie narastających problemów psychicznych u coraz młodszych dzieci bardzo istotne jest, aby jak najwięcej mówić na temat zdrowia psychicznego, które jest równie ważne, jak zdrowie fizyczne.


Szkoła jest szczególnym miejscem w kształtowaniu odporności psychicznej dzieci i młodzieży, ponieważ uczniowie spędzają w niej sporą część swojego życia podlegając różnym wpływom i tworząc wspólnotę (mniej lub bardziej zgraną) ukierunkowaną na zaspokajanie potrzeb psychicznych oraz realizację osobistych celów.


Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne to jedna z form pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowanej w szkole, nakierowana przede wszystkim na rozwijanie sfery emocjonalnej i społecznej. Więcej na temat zajęć możecie przeczytać tutaj >


Jednak w zajęciach tych nie biorą udziału wszyscy uczniowie, ale wybrani, dlatego istotne jest, aby wiedza dotycząca emocji oraz dbania o swoje zdrowie psychiczne była przekazywana nie tylko wybranym, ale wszystkim uczniom. Im wcześniej zaczniemy uświadamiać dzieci o konieczności dbania o swój dobrostan psychiczny, tym większa szansa, że unikniemy problemów w tym obszarze w przyszłości.


Warto zatem prowadzić pogadanki, a także lekcje profilaktyczne w klasach na temat zdrowia psychicznego i dbania o swoje dobre samopoczucie, które jest podstawą utrzymania dobrostanu psychicznego.


W związku z obchodzonym 10 października Światowym Dniem Zdrowia Psychicznego przez cały październik prowadziłam lekcje profilaktyczne w klasach 1-3 dotyczące zdrowia psychicznego. Jako pedagog szkolny uważam, że jest to niezwykle ważna część mojej pracy. Materiały, którymi się z Wami dzielę, zostały przeze mnie przetestowane i jako, że sprawdziły się doskonale nie chce chować ich do szuflady. Mam nadzieję, że przydadzą się i Wam.


Pakiet materiałów do przeprowadzenia 45-minutowych zajęć profilaktycznych dotyczących zdrowia psychicznego zawiera:

  • Prezentację multimedialną (24 slajdy) – prezentacja dostępna zarówno w wersji PDF, jak i w wersji edytowalnej (Power Point), dzięki czemu można dowolnie ją modyfikować i dostosowywać do swoich potrzeb.
  • Szczegółowy plan realizacji zajęć z wykorzystaniem prezentacji lub/i kart pracy.
  • Karty pracy dla uczniów z instrukcją wykonania (5 kart pracy). Karty można wykorzystać podczas prowadzenia lekcji profilaktycznej, ale także jako samodzielne materiały do pracy grupowej lub indywidualnej.

Materiały pozwolą z łatwością przeprowadzić zajęcia profilaktyczne z młodszymi uczniami – klasy 1-3 szkoły podstawowej. Z materiałów mogą skorzystać:

  • pedagodzy szkolni,
  • psycholodzy,
  • nauczyciele i wychowawcy,
  • rodzice pracujący z dziećmi w domu.

Materiały zostały opracowane w taki sposób, aby każdy, bez zbędnego przygotowania mógł przeprowadzić zajęcia z klasą. Wystarczy przeczytać szczegółowy plan realizacji zajęć, zapoznać się z prezentacją i kartami pracy i działać 😉


Zakres tematyczny materiałów:

  • Jakie jest Twoje dzisiejsze samopoczucie?
  • Co to są emocje? Czy są dobre i złe emocje?
  • Każdy z nas jest inny, ale każdy jest wyjątkowy – każdy potrzebuje czegoś innego, aby czuć się dobrze.
  • Co to jest zdrowie psychiczne?
  • Zdrowie psychiczne jest tak samo ważne, jak zdrowie fizyczne.
  • Kto może pomóc, kiedy jest ci źle?
  • Jak dbać o swoje zdrowie psychiczne? – przegląd sposobów sprzyjających utrzymaniu dobrego samopoczucia.

Pakiet dostępny tutaj >


Źródło wykorzystane w artykule:

  • Grzegorzewska I., Odporność psychiczna dzieci i młodzieży – wyzwanie dla współczesnej edukacji, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja: kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej” 2011, nr 1 (53), s. 37-51.

Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Co to jest terapia pedagogiczna?

Następny artykuł

Jak sobie radzić z długotrwałym zmęczeniem?

Przeczytaj również:

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?
Artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?
Artykuły

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy
Artykuły

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?
Artykuły

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?
Artykuły

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025
Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?
Artykuły

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

11 czerwca, 2025
Następny artykuł
Jak sobie radzić z długotrwałym zmęczeniem?

Jak sobie radzić z długotrwałym zmęczeniem?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl