Kim jest terapeuta pedagogiczny i jaka jest jego rola?
Z artykułu dowiesz się m.in.:
- kim jest terapeuta pedagogiczny,
- kiedy skorzystać z pomocy terapeuty pedagogicznego,
- jakie trudności dziecka mogą skłonić do wizyty u terapeuty pedagogicznego.
Kim jest terapeuta pedagogiczny?
Terapeuta pedagogiczny to specjalista, który posiada odpowiednie wykształcenie, zgodne z obowiązującymi przepisami prawa (rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli § 32.) oraz wiedzę i umiejętności niezbędne do prowadzenia określonych zajęć – w szkole czy przedszkolu są to najczęściej zajęcia korekcyjno-kompensacyjne lub terapia pedagogiczna. Trzeba mieć jednak na uwadze, że terapeuci pedagogiczni pracują nie tylko w szkołach czy przedszkolach, ale także w poradniach psychologiczno-pedagogicznych, centrach terapeutycznych czy swoich prywatnych gabinetach. Terapeuta pedagogiczny ma za zadanie m.in. wspierać uczniów w pokonywaniu przeszkód i osiąganiu sukcesów w sferze edukacyjnej.
Do zadań terapeuty pedagogicznego, w myśl rozporządzenia Ministra Edukacji narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, należy w szczególności:
- prowadzenie badań diagnostycznych uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się w celu rozpoznawania trudności oraz monitorowania efektów oddziaływań terapeutycznych;
- rozpoznawanie przyczyn utrudniających uczniom aktywne i pełne uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
- prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Praca terapeuty pedagogicznego może obejmować szerokie spektrum działań w zależności od problemu, z jakim zgłasza się dziecko. Terapia pedagogiczna ma na celu pomóc dziecku w przezwyciężeniu jego trudności, poprawić funkcjonowanie w szkole i w relacjach z rówieśnikami oraz budować poczucie własnej wartości i pewność siebie.
Więcej na temat terapii pedagogicznej można przeczytać tutaj >
Kiedy skorzystać z pomocy terapeuty pedagogicznego?
Decyzja o tym, kiedy udać się do terapeuty pedagogicznego, zależy od różnych czynników związanych z dzieckiem m.in. od jego trudności, sytuacji w szkole czy w życiu rodzinnym. W niniejszym artykule weźmiemy pod uwagę dwie najbardziej typowe sytuacje, które skłaniają do kontaktu z terapeutą pedagogicznym, czyli kiedy dziecko otrzymuje opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej (np. diagnozę specyficznych trudności w uczeniu się) oraz kiedy dziecko nie posiada specjalistycznej diagnozy (opinii ani orzeczenia), ale obserwowane są trudności edukacyjne, z którymi dziecko nie potrafi sobie samodzielnie poradzić.
- Dziecko posiada opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej
Warto udać się do terapeuty pedagogicznego, kiedy dziecko ma zdiagnozowane specyficzne trudności w uczeniu się, a więc dysleksję, dysgrafię, dysortografię lub dyskalkulię. Terapeuta pedagogiczny, bazując na diagnozie z poradni psychologiczno-pedagogicznej, będzie w stanie zindywidualizować pracę i dopasować terapię do zdiagnozowanych trudności dziecka.
W każdej opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej, po przeprowadzonej diagnozie pedagogicznej, wskazane są obszary wymagające pracy. Mogą one obejmować funkcje wzrokowo-przestrzenne i koordynację wzrokowo-ruchową, funkcje słuchowo-językowe oraz umiejętności szkolne. Jeśli diagnoza jest przeprowadzana po raz pierwszy, w klasach młodszych szkoły podstawowej, dziecko nie otrzymuje opinii o specyficznych trudnościach w uczeniu się (jest na to za wcześnie – więcej na temat ryzyka dysleksji przeczytacie tutaj >), ale zalecenia do pracy zarówno w szkole, jak i w domu. Warto wykorzystać ten czas m.in. pracując z terapeutą pedagogicznym. Niestety nie w każdej szkole jest możliwość indywidualnej pracy z terapeutą pedagogicznym – zazwyczaj wygląda to tak, że dzieci posiadające opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej uczestniczą w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych w grupach liczących do 5 osób. Indywidualne zajęcia z terapii pedagogicznej prowadzone są zarówno w poradniach psychologiczno-pedagogicznych (publicznych i niepublicznych), jak i w prywatnych placówkach – np. gabinetach pedagogicznych czy centrach terapeutycznych.
- Dziecko nie ma dokumentu (opinii, orzeczenia) z poradni psychologiczno-pedagogicznej, ale zmaga się z różnymi trudnościami szkolnymi
Zdecydowanie warto rozważyć wizytę u terapeuty pedagogicznego, gdy problemy edukacyjne dziecka zaczynają wpływać na jego codzienne funkcjonowanie, w tym wyniki w nauce, relacje z rówieśnikami oraz ogólne samopoczucie emocjonalne. Wczesna interwencja może pomóc w zapobieganiu poważniejszym problemom w przyszłości oraz wesprzeć dziecko w jego rozwoju.
Jakie trudności dziecka mogą skłonić do wizyty u terapeuty pedagogicznego? (Ważne – w niektórych z niżej wymienionych przypadków, konieczne będzie także wsparcie psychologa lub innego specjalisty).
- Trudności w nauce – dziecko może mieć trudności w przyswajaniu materiału szkolnego lub w nauce czytania i pisania, mimo starań i pomocy rodziców. Mając poczucie bezsilności, warto udać się do specjalisty, który stosując specjalistyczne metody może pomóc w przezwyciężeniu tych trudności.
- Problemy z koncentracją i pamięcią – jeśli dziecko ma problemy z koncentracją, często zapomina zadania, jest rozkojarzone lub ma trudności w organizowaniu swojej pracy, terapeuta pedagogiczny może pomóc zrozumieć przyczyny tych trudności oraz opracować plan nauki i strategie poprawiające efektywność w nauce.
- Problemy emocjonalne – dziecko może wykazywać objawy lęku, napięcia, smutku, złości lub frustracji, w sytuacji, kiedy trudności szkolne je przerastają. Takie zachowania mogą być sygnałem, że dziecko nie radzi sobie z emocjami związanymi z trudnościami szkolnymi i potrzebuje wsparcia specjalisty. W tym przypadku może się przydać także wsparcie psychologa.
- Nadmierny stres – przewlekły stres związany z nauką, rówieśnikami czy problemami rodzinnymi może prowadzić do obniżenia możliwości poznawczych, ale także do wycofywania się z relacji, napięcia lub agresji. Wsparcie terapeuty pedagogicznego będzie nakierowane nie tylko na umiejętności szkolne, ale także na pomoc dziecku w radzeniu sobie ze stresem.
- Brak motywacji – jeśli dziecko straciło zainteresowanie nauką, a w życiu szkolnym pojawiła się apatia i brak zaangażowania, warto skorzystać z pomocy specjalisty, który pomoże dziecku w budowaniu motywacji wewnętrznej.
- Niska samoocena – brak wiary w swoje możliwości może negatywnie wpływać na potencjał intelektualny. W związku z tym, jeśli dziecko wykazuje obniżone poczucie własnej wartości, boi się porażek, unika wyzwań, warto skorzystać z pomocy terapeuty pedagogicznego, który rozwijając funkcje poznawcze i umiejętności szkolne, dodatkowo nauczy dziecko pozytywnego myślenia o sobie i swoich umiejętnościach.
- Trudności w nawiązywaniu relacji – terapeuta pedagogiczny może pomóc w rozwijaniu umiejętności emocjonalnych i społecznych. Jeśli dziecko ma problemy z integracją w grupie rówieśniczej, czuje się odizolowane, ma trudności w komunikowaniu się z innymi dziećmi lub też ma obniżoną pewność siebie i poczucie własnej wartości, praca z terapeutą pedagogicznym może „wzmocnić” dziecko i poprawić jego funkcjonowanie społeczne.
- Zmiany w rodzinie – rozwód rodziców, śmierć bliskiej osoby, zmiana miejsca zamieszkania, narodziny rodzeństwa – takie wydarzenia mogą powodować napięcia emocjonalne u dziecka i tym samym wywoływać trudności w nauce. W tym przypadku, oprócz wsparcia terapeuty pedagogicznego, konieczna może być także pomoc psychologa lub psychoterapeuty.
Rodzic, który ma jakiekolwiek wątpliwości dotyczące swojego dziecka, może udać się na rozmowę z pedagogiem lub psychologiem szkolnym. Będzie to dobry pierwszy krok do podjęcia dalszych działań mających na celu pomoc dziecku.
Współpraca terapeuty pedagogicznego z rodzicami i nauczycielami
Nie zapominajmy także o ważnej roli terapeuty pedagogicznego w pomocy rodzicom i nauczycielom.
- Doradztwo dla rodziców – terapeuta pedagogiczny może pełnić rolę doradczą, pomagając rodzicom m.in. zrozumieć trudności edukacyjne dziecka oraz dając wskazówki, jak wspierać dziecko w nauce w domu.
- Współpraca z nauczycielami – terapeuta pedagogiczny często współpracuje z nauczycielami, pomagając im dostosowywać metody pracy do indywidualnych potrzeb danego dziecka. Może proponować zmiany w organizacji zajęć, w podejściu do dziecka lub w metodach nauczania, aby ułatwić naukę zwłaszcza uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Dziękuję, że dotrwaliście do końca. Mam nadzieję, że artykuł rozwiał wszelkie wątpliwości dotyczące pracy terapeuty pedagogicznego.
Terapia pedagogiczna odgrywa kluczową rolę w rozwoju dziecka, szczególnie gdy pojawiają się trudności w nauce, koncentracji czy adaptacji w środowisku szkolnym. Wczesne rozpoznanie problemów, takich jak dysleksja, dysgrafia czy zaburzenia integracji sensorycznej, pozwala na skuteczniejszą interwencję i wsparcie edukacyjne. Rodzice oraz nauczyciele powinni zwracać uwagę na pierwsze symptomy, takie jak trudności z czytaniem, pisaniem, rozumieniem poleceń czy przyswajaniem nowego materiału. Nieleczone problemy mogą prowadzić do narastającej frustracji, niskiej samooceny oraz unikania obowiązków szkolnych. Terapia pedagogiczna to nie tylko ćwiczenia poprawiające umiejętności poznawcze, ale także wsparcie emocjonalne, które pomaga dziecku odzyskać wiarę w siebie i swoje możliwości. Warto pamiętać, że każdy przypadek jest indywidualny, dlatego współpraca z doświadczonym terapeutą pozwala dostosować metody pracy do potrzeb dziecka, zwiększając szanse na sukces edukacyjny i lepsze funkcjonowanie w społeczeństwie.