Książkowe pomoce na zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne

Gotowe materiały do pracy z młodszymi i starszymi uczniami


Kompetencje emocjonalne i społeczne to bardzo ważne elementy funkcjonowania w codziennym życiu. Rozumienie emocji swoich oraz innych, czy umiejętność adekwatnego zachowania się w określonej sytuacji pozwala nam nawiązywać relacje, zdobywać przyjaciół, odnajdywać się w różnych grupach, czyli po prostu w pełni korzystać z życia społecznego. Dzięki kompetencjom emocjonalno-społecznym potrafimy żyć z ludźmi i właściwie funkcjonować w społeczeństwie. Umiejętności tych musimy się jednak nauczyć.

W szkole kształtowaniu umiejętności emocjonalno-społecznych służą specjalne zajęcia wynikające z pomocy psychologiczno-pedagogicznej – zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne. Więcej na temat tych zajęć przeczytacie – tutaj > 


Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne zwykle prowadzone są przez psychologa lub pedagoga szkolnego. Chcąc uatrakcyjnić swoje zajęcia specjaliści korzystają z różnych pomocy, których współcześnie na rynku nie brakuje. Dużą popularnością cieszą się gry o emocjach (przykładowe propozycje gier znajdziecie – tutaj >) oraz książki obfitujące w ciekawe ćwiczenia. Repertuar jest bogaty, dlatego każdy znajdzie coś dla siebie. Ja również mam swoich ulubieńców, a więc książki z których korzystam dłuższy czas i jestem bardzo zadowolona (nie tylko ja, ale przede wszystkim moi uczniowie).


Podobne zestawienie książkowych pomocy na zajęcia korekcyjno-kompensacyjne znajdziecie – tutaj >


NARYSUJ EMOCJE – Ćwiczenia w rozpoznawaniu i nazywaniu stanów emocjonalnych, Magdalena Hinz, Wydawnictwo Harmonia. 


Książka podzielona jest na dwie części. W pierwszej części znajdziemy omówienie podstawowych emocji i uczuć (tj. zadowolenie, radość, smutek, rozpacz, strach, przerażenie, złość, wściekłość, ciekawość, znudzenie, nieśmiałość, pewność siebie, zaskoczenie, wstyd, miłość, wstręt, zmęczenie, cierpienie), natomiast w drugiej części znajdują się ćwiczenia. Ćwiczenia dostosowane są poziomem trudności do wieku odbiorców, czyli dzieci młodszych (przedszkole, edukacja wczesnoszkolna).


JEDEN Z WIELU, Magdalena Hinz, Wydawnictwo Harmonia.


Kolejna propozycja również dla młodszych dzieci. Książka, która nie tylko uczy rozróżniać emocje i czynności wykonywane przez ludzi, ale także pomaga rozwijać spostrzegawczość. Na każdej stronie znajdują się cztery zdjęcia przedstawiające emocję lub czynność. Trzy z nich są identyczne, a jedno nie pasuje do pozostałych, ponieważ pokazuje emocję czy czynność inną od pozostałych. Dziecko z asekuracją pytań pomocniczych wskazuje zdjęcie, które nie pasuje. Na ostatnich stronach publikacji znajduje się po sześć zdjęć, spośród których dziecko ma wybrać jedno niepasujące, co zdecydowanie utrudnia zadanie.


KOMIKS SPOŁECZNY – 33 historyjki w formie ćwiczeń rozwijających umiejętności społeczne, Anna Jarosz, Wydawnictwo Harmonia, KOMIKS SPOŁECZNY 2 – Nowe historyjki w formie ćwiczeń rozwijających umiejętności społeczne oraz KOMIKS SPOŁECZNY 3 – Jak się zachować w różnych miejscach? Nowe historyjki w formie ćwiczeń rozwijających umiejętności społeczne, Anna Jarosz-Bilińska, Wydawnictwo Harmonia.


KOMIKS SPOŁECZNY – to zbiór ponad trzydziestu różnych sytuacji społecznych, w formie krótkich, komiksowych opowieści. Bohaterowie muszą się mierzyć z trudnościami dotyczącymi między innymi relacji rówieśniczych, swojego bezpieczeństwa, sposobów komunikowania się z innymi oraz  rozwiązywania konfliktów. Każda historyjka składa się z krótkiego opisu sytuacji oraz zadań do wykonania mających rozwijać wybraną umiejętność. Książka została przeznaczona dla dzieci w wieku 7-13 lat. Przyda się zarówno nauczycielowi czy terapeucie, jak i rodzicom. Można ją wykorzystać w pracy indywidualnej i grupowej.


KOMIKS SPOŁECZNY 2 – druga część cyklu historyjek rozwijających umiejętności społeczne młodych ludzi. Książka zawiera 20 opowieści, które pomagają kształtować w dzieciach właściwe postawy moralne. Publikacja porusza tematy, takie jak: budowanie trwałych relacji z rówieśnikami, efektywna komunikacja z otoczeniem, rozwiązywanie konfliktów w grupie, nauka empatii wobec innych, przestrzeganie zasad społecznych, troska o własne bezpieczeństwo, ćwiczenie asertywności i mądre stawianie granic. Skierowana jest przede wszystkich do dzieci w wieku 7-13 lat, ich rodziców, nauczycieli oraz terapeutów. Ćwiczenia w niej zawarte sprawdzą się zarówno w pracy grupowej (na lekcji czy zajęciach terapeutycznych), jak i indywidualnej. Historyjki mają formę komiksu.


KOMIKS SPOŁECZNY 3 – to trzecia już książka z tej serii. Przeznaczona przede wszystkim dla dzieci i młodzieży w wieku od 7 do 13 lat, ich rodziców oraz terapeutów. Publikacja w formie komiksu prezentuje wzory zachowań w takich miejscach jak: biblioteka, teatr, muzeum, poczta oraz restauracja. Na końcu każdej historyjki znajdują się ćwiczenia mające na celu poszerzenie omawianego tematu oraz zainspirowanie do dyskusji.


POWIEDZ MI, CO ODCZUWASZ – Ćwiczenia dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, z afazją oraz dla dzieci dwujęzycznych, Jagoda Cieszyńska, Wydawnictwo Edukacyjne.


Zdaniem profesor Jagody Cieszyńskiej komunikacja niewerbalna jest „istotnym elementem budowania w przyszłości porozumiewania się językowego, poznawania i akceptowania reguł społecznych oraz budowania własnej tożsamości”. Książka zawiera mnóstwo ćwiczeń mających na celu uczenie dziecka zachowań i języka komunikacji niewerbalnej. Skierowana jest przede wszystkim do dzieci dwujęzycznych, dzieci ze spektrum autyzmu oraz osób z afazją, jednak spokojnie można z niej skorzystać ucząc każde dziecko właściwej komunikacji niewerbalnej. Moim zdaniem świetna pomoc dla każdego specjalisty.


MOWA CIAŁA, Amanda Hopkins, Wydawnictwo Harmonia.


Kolejna bardzo wartościowa propozycja do ćwiczenia komunikacji niewerbalnej. Książka składa się ze zdjęć oraz pytań pomocniczych, które ułatwiają zrozumienie zachowania prezentowanego na zdjęciu. Publikacja skierowana jest do dzieci, dla których to, co niewypowiedziane, nie zawsze jest łatwe i zrozumiałe. Ja wykorzystuję ją przede wszystkim w pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu.

Z tej serii znajdziemy także książkę MOWA GESTÓW, w której zostało opisane kilkadziesiąt najbardziej popularnych gestów.


ILUSTROWANY PODRĘCZNIK UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH – Trening komunikacji, zabawy i emocji dla dzieci z autyzmem, Jed Baker, Wydawnictwo Harmonia.


Bardzo dobra propozycja do pracy z osobami z autyzmem. Podręcznik zawiera mnóstwo ilustracji umiejętności społecznych, które podzielone są na mniejsze elementy, dzięki czemu łatwiej można pokazać, jak należy się zachować i co powiedzieć w danej sytuacji społecznej. Publikacja jest podobna do komiksu, kolorowa, co z pewnością ułatwia koncentrację oraz zrozumienie przedstawionych treści. W książce zaprezentowane są zarówno “dobre”, jak i “złe” sposoby zachowania się w każdej sytuacji oraz wynikające z tego konsekwencję – pozytywne i negatywne, w zależności od postępowania. Z książki mogą skorzystać zarówno specjaliści, jak i rodzice pracujący z dzieckiem w domu. Ilustrowany podręcznik umiejętności społecznych otrzymał m.in. prestiżową nagrodę iParenting Media Award.

Kontynuacją podręcznika jest: Ilustrowany podręcznik umiejętności społecznych. Część 2. Trening interakcji społecznych dla nastolatków i młodych dorosłych z autyzmem.


I na koniec chcę jeszcze zaprezentować fantastyczny materiał, który mam od niedawna, ale już jestem nim zachwycona. 

TECZKA KREATYWNEGO NAUCZYCIELA – karty pracy przygotowane przez redakcję Niezbędnika Kreatywnego Nauczyciela, a także: Izabelę Jaskólską, Bogusławę Mikołajczyk, Małgorzatę Leduchowską, Martę Florkiewicz-Borkowską.

[współpraca reklamowa]


Teczka Kreatywnego Nauczyciela to zbiór 39 gotowych kart pracy wspierających rozwój kompetencji społeczno-emocjonalnych uczniów. Karty pracy opatrzone są instrukcją będącą propozycją ich wykorzystania podczas lekcji. Materiały, które znajdziemy w Teczce skierowane są przede wszystkim do nauczycieli i wychowawców, ale moim zdaniem doskonale sprawdzą się także w pracy pedagoga czy psychologa szkolnego. Z kart możemy korzystać zarówno podczas lekcji wychowawczych czy zajęć grupowych, jak i w czasie indywidualnych spotkań z uczniami. Praca z kartami pracy nie wymaga właściwie żadnego przygotowania, wystarczy przed zajęciami wybrać kartę pasującą do naszego tematu, skserować i gotowe 🙂 Karty zawierają różny poziom trudności, ale najlepiej skorzystają z nich uczniowie starszych klas szkoły podstawowej (klas IV-VIII) oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych. Jeśli zastanawiacie się czy warto zakupić ten produkt – jestem pewna, że warto 🙂

Teczka Kreatywnego Nauczyciela do kupienia – tutaj >


Jestem ciekawa czy wszystkie pozycje są Wam znane? 🙂 Zachęcam do podzielenia się Waszymi sprawdzonymi pomocami do zajęć rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne 🙂


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *