Pomysły dla młodszych i starszych uczniów + karty pracy do pobrania
Dzień Życzliwości i Pozdrowień to święto, które na dobre zagościło w naszych szkolnych kalendarzach. Wiele szkół rokrocznie, 21 listopada, celebruje ten dzień wykorzystując go do uświadamiania całej społeczności szkolnej, jak ważna jest życzliwość na co dzień, nie tylko od święta. I nie chodzi tutaj o spektakularne czyny, ale małe gesty, które czynią świat lepszym. Życzliwość kryje się w drobiazgach dnia codziennego. Nie kosztuje nas właściwie nic, a może działać cuda. Zwykły uśmiech, ciepłe słowo czy miły gest potrafią zmienić komuś dzień. Pamiętajmy także, że dobro zawsze do nas wraca, a dzięki uprzejmości, sami stajemy się szczęśliwsi.
Co to jest życzliwość?
Definicja encyklopedyczna (Encyklopedia PWN) określa życzliwość jako:
1) przychylność, umiejętność wczucia się w sytuację drugiego człowieka, w jego dążenia i pragnienie spełnienia tych dążeń;
2) postawę etyczną, która domniemuje pozytywne motywy w działaniu innych, czy też przychylnie interpretuje ich zachowania, w sposób dla nich korzystny;
3) wg Arystotelesa jest to cnota moralna, dotycząca czynów i słów, złoty środek między wadami pochlebstwa i nienawiści; człowiek życzliwy nie pochwala tego, co na pochwałę nie zasługuje, ani nie pomniejsza tego, co wielkie.
Życzliwość jest ważną wartością, której nie powinno zabraknąć w naszym codziennym życiu. Warto kształtować w sobie tę cechę już od najmłodszych lat. Dlatego też tak ważne są wszelkie inicjatywy podejmowane w szkołach z okazji Dnia Życzliwości i Pozdrowień. Jeśli brakuje Wam pomysłów do działania, mam nadzieję, że moje propozycje Was zainspirują.
Pomysły dla młodszych uczniów:
– BAJKA – na dobry początek polecam odczytanie uczniom bajki pt. „Zaczarowany flet” oraz przeprowadzenie dyskusji na jej temat.
„Zaczarowany flet”
Za górami, za morzami, w lesie niedaleko czarodziejskiej góry, znajdowała się Kraina Uprzejmości. Mieszkali w niej krasnale ze swoim królem. Król był bardzo dobry dla krasnali i dba o swój lud. Co dzień grał krasnalom melodię na czarodziejskim flecie, sprawiając, że wokół panowała dobroć i radość. Zaczarowany flet był pilnie strzeżony przez króla i nikt nie wiedział, gdzie się znajduje.
Na szczycie czarodziejskiej góry mieszkał zły czarnoksiężnik. Kiedyś też mieszkał w Krainie Uprzejmości, ale został wypędzony za złe zachowanie. Czarnoksiężnik utrudniał życie krasnalom, rzucając na nich zaklęcia, jednak moc króla była silniejsza niż czary czarnoksiężnika. Czarnoksiężnik postanowił wykraść czarodziejski flet. Do tej pory nie miał wystarczającej mocy, aby to zrobić.
– Krasnale, miejcie się na baczności! – wykrzykiwał przygotowując magiczną miksturę, która miała sprawić, że stanie się niewidzialny.
– -Ha, ha! Teraz już wam nic nie pomoże! – odgrażał się czarnoksiężnik. – Zostanę waszym królem i zapanuje złość.
Czarnoksiężnik przygotował flet wyglądający tak samo, jak czarodziejski flet krasnali, wypił miksturę i zakradł się do komnaty króla. Poczekałam, aż król schowa swój flet i zmęczony zaśnie. Wtedy zamienił flety i wrócił na czarodziejską górę.
Król, nic nie podejrzewając, jak co dzień rano, wstał, by przywitać swoich poddanych zaczarowaną melodią.
– Witam moich ukochanych krasnali – rzekł i zaczął grać na flecie. Jednak flet nie grał zaczarowanej melodii. Wszyscy poddani czekali z nadzieją, ale na próżno.
– To zły czarnoksiężnik wykradł flet – wykrzyknął król, bo był bardzo mądrym krasnalem i wszystkiego się domyślił.
W tym momencie zapanował mrok, nadciągnęły chmury, zrobiło się ciemno, a krasnale zaczęły krzyczeć na siebie i kłócić się. Czary złego czarnoksiężnika zaczęły działać. Król próbował przemówić do swoich poddanych, ale nikt go nie słuchał. Postanowił uratować swoją Krainę.
Wziął inny zaczarowany flet, o którym nikt nie wiedział i poszedł na szczyt czarodziejskiej góry. Ten flet miał taką moc, że król grając na nim i idąc tyłem mógł stać się olbrzymem. Kiedy król dotarł na szczyt góry, wszedł do jaskini czarnoksiężnika, idąc tyłem, grał na flecie.
Zamienił się wtedy w strasznego olbrzyma, którego nawet czarnoksiężnik się przestraszył, że nawet nie zdążył rzucić żadnego zaklęcia i uciekł tak daleko, że nie potrafi odnaleźć drogi powrotnej. Wraz z czarnoksiężnikiem uciekł mrok i całe zło.
W Krainie Uprzejmości znów zapanowało szczęście i zgoda. Krasnale były radosne, a wraz z nimi ich król. Zło już im nie zagrażało. Zwalczyła je dobroć.
– DRZEWKO ŻYCZLIWOŚCI – plakat – wykonanie plakatu na kartce formatu a3 lub większej. Sposób wykonania: Na kartce a3 rysujemy duże drzewko mające sporo gałązek, bez liści. Uczniowie wykonują samodzielnie listki z kolorowych kartek, które następnie zostaną przyklejone do drzewka. Na każdym listku uczniowie zapisują coś życzliwego, co można zrobić dla drugiej osoby, np. pomaganie innym, dzielenie się z potrzebującymi, pocieszanie, gdy ktoś płacze itp. Można także zapisać skojarzenia ze słowem życzliwość. W przypadku uczniów najmłodszych, którzy nie potrafią jeszcze pisać warto wcześniej przygotować gotowe hasła, które uczniowie przykleją do swoich listków lub też pomóc im w zapisaniu wymyślonych przez nich propozycji. Gotowe drzewka pełne „życzliwych” liści warto zawiesić w klasie, aby przypominały o życzliwości na co dzień.
– ŻYCZLIWE KARTKI – uczniowie samodzielnie przygotowują życzliwe laurki/kartki dla swoich bliskich. Na kartkach lub w środku laurki powinny znaleźć się krótkie pozdrowienia, życzenia lub po prostu coś miłego (np. rysunek), co ucieszy obdarowaną osobę.
– SKOJARZENIA W RYSUNKACH – uczniowie wykonują rysunki (mogą to być historyjki, komiksy), które będę przedstawiały sytuacje i zachowania ludzi kojarzące się z życzliwością.
Więcej pomysłów z okazji Dnia Życzliwości na zajęcia z młodszymi uczniami znajdziecie – tutaj >
KARTY PRACY DO POBRANIA:
Pomysły dla starszych uczniów:
– KRZYŻÓWKA Z HASŁEM „ŻYCZLIWOŚĆ” – zadaniem uczniów jest przygotowanie w grupach krzyżówki, której hasłem będzie słowo „życzliwość”. Pytania do krzyżówki również powinny dotyczyć tematów związanych z życzliwością. Współpraca w grupie służy integracji klasowej, dlatego warto korzystać z tego typu ćwiczeń. Po wykonaniu przez każdą grupę krzyżówki, wspólne uzupełnianie krzyżówek – grupa, której krzyżówka jest uzupełniania, nie może podpowiadać pozostałym.
– ŻYCZLIWE ZŁOTE MYŚLI – uczniowie samodzielnie lub w parach tworzą cytaty, które są związane z życzliwością. Złote myśli powinny być unikatowe i nie powiązane z żadnym z istniejącym już cytatów. Cytaty, które powstaną powinny zostać zapisane na dużej kartce i powieszone w klasie na pamiątkę. Tworzenie złotych myśli związanych z życzliwością można wykorzystać do zorganizowania szkolnego konkursu na najpiękniejszy cytat z okazji Dnia Życzliwości.
– KODEKS ŻYCZLIWOŚCI – kodeks to najogólniej zbiór przepisów regulujących określoną dziedzinę stosunków społecznych. Tworząc kodeks życzliwości uczniowie powinni skupić się na ważnych zasadach dotyczących kulturalnego zachowania, życzliwego postępowania w stosunku do innych, dbania o środowisko, ale także dbania o siebie i swoje zdrowie zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Dobrze, aby życzliwość była tutaj rozumiana holistycznie.
– POCZTA ŻYCZLIWOŚCI – znana i praktykowana w wielu szkołach, głównie przy okazji Walentynek. Kartki wysyłane pocztą życzliwości powinny zawierać w sobie życzliwe pozdrowienia lub podziękowania. Warto zaangażować w przedsięwzięcie samorząd uczniowski – pomoc przy zbieraniu poczty, segregowaniu jej i rozdawaniu kartek.
– KSIĘGA ŻYCZLIWOŚCI – wspaniała pamiątka dla szkoły. W celu przygotowania księgi trzeba zakupić duży notatnik (ważne, aby kartki w nim były czyste) – warto poprosić o dofinansowanie dyrekcji 😊Pierwsze strony notatnika muszą zostać ozdobione, aby biały notatnik przekształcił się w księgę życzliwości – dominującym kolorem powinien być kolor żółty. W Dniu Życzliwości do koordynowania wpisów w księdze warto wyznaczyć dwóch/trzech uczniów, którzy będę pilnować poprawności wpisów (m.in. aby osoby wpisywały się na kolejnych kartkach i nie zostawiały pustych miejsc). Można podchodzić do księgo klasami (wtedy wszyscy będą mieli okazję się wpisać), jak również zostawić dowolność, a więc tylko chętne osoby dokonują wpisów. Mając możliwość, warto zaopatrzyć się w naklejki, klej, ozdoby, kolorowe długopisy, kredki, dzięki którym księga będzie piękna i kolorowa. Gotową „Księgę Życzliwości” warto podarować dyrekcji na pamiątkę. Wspaniały prezent, który daje ogrom radości 😊
KARTY PRACY DO POBRANIA:
Ten świat potrzebuje nowego rodzaju armii – armii życzliwości.
Cleveland Amory
Źródła:
- https://www.synonimy.pl/synonim/%C5%BCyczliwo%C5%9B%C4%87/
- https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/zyczliwosc;4010559.html
Jak świętujecie Dzień Życzliwości i Pozdrowień w Waszych szkołach?