środa, 2 lipca, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2021

Co to jest dysleksja?

7 października, 2021
Kategorie: 2021, Artykuły, Edukacja, Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Czas: 12 minut czytania
A A
0
Co to jest dysleksja?

Wiedza w pigułce na temat specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu + prezentacja do pobrania


W artykule uzyskasz odpowiedzi na następujące pytania:

  • co to jest dysleksja,
  • jakie są przyczyny dysleksji,
  • co to są zaburzenia wtórne w dysleksji,
  • jakie są koncepcje występowania dysleksji,
  • jakie są symptomy dysleksji, w zależności od etapu rozwoju,
  • jak wygląda terapia dysleksji.


Dysleksja dla wielu osób pozostaje nadal pojęciem niezrozumiałym, a trudności dzieci z dysleksją wymysłem rodzica lub lenistwem ucznia. Do tej pory spotykam się z takimi oto stwierdzeniami dotyczącymi dzieci z dysleksją: „bo jemu się nie chce”, „załatwiła sobie papier”, „leń i nieuk z niego, a nie żaden dyslektyk”. Osobiście jest to dla mnie bardzo przykre, dlatego cieszę się, że osób, które nie mają pojęcia na temat trudności, z jakimi muszą radzić sobie osoby z dysleksją jest coraz mniej, a świadomość społeczeństwa w tym zakresie, z roku na rok wzrasta. Europejski Dzień Świadomości Dysleksji #dyslexiaday, który w tym roku obchodzimy 7 października pod hasłem „Jesteśmy różni – jesteśmy razem” to doskonała okazja dla wszystkich, aby zgłębić wiedzę w zakresie dysleksji, bo dyslektyków wśród nas nie brakuje. Zapraszam Was na obszerny artykuł, który w minimalnym zakresie i telegraficznym skrócie przybliża tematykę dysleksji, jednak wiedza, którą uzyskacie jest wystarczająca na dobry początek 😊 Dodatkowo przygotowałam prezentację do pobrania, którą możecie wykorzystać podczas swoich zajęć z uczniami lub, jeśli taka forma bardziej Wam odpowiada, zapoznać się z tematyką specyficznych trudności w uczeniu się.


Prezentacja do pobrania:

DYSLEKSJA – prezentacjaPobierz >

Co to jest dysleksja?

Dysleksja według definicji Polskiego Towarzystwa Dysleksji są to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Spowodowane są zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych, motorycznych i ich integracji, uwarunkowanymi nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego.


Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się nie mogą nauczyć się czytać, pisać lub liczyć od początku trwania nauki. Trudności te występują u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym oraz dobrych warunkach szkolnych i środowiskowych.


Specyficznych trudności w uczeniu się nie można stwierdzić u dzieci:

  • z inteligencją niższą niż przeciętna
  • z niepełnosprawnością intelektualną
  • z niedosłuchem i niedowidzeniem
  • z chorobami neurologicznymi, np. epilepsją, dziecięcym porażeniem mózgowym
  • po urazach głowy lub zapaleniu opon mózgowych
  • zaniedbań środowiskowych

Pamiętajmy także, że dzieci mające niską motywację do nauki i wynikające z niej trudności szkolne, w tym problemy z nauką czytania i pisania, nie można określić symptomem dysleksji.


Specyficzne trudności w uczeniu się to zespół zaburzeń, na które składają się:

  • DYSLEKSJA – specyficzne trudności w czytaniu, a więc niemożność opanowania umiejętności czytania.
  • DYSORTOGRAFIA – specyficzne trudności z opanowaniem poprawnej pisowni objawiające się popełnianiem błędów ortograficznych, mimo dobrej znajomości zasad.
  • DYSGRAFIA – niski poziom graficzny pisma, pismo bywa zupełnie nieczytelne.
  • DYSKALKULIA – trudności w rozwiązywaniu zadań matematycznych (nawet proste zadania sprawiają problem, w tym dodawanie czy mnożenie).

Jakie są przyczyny dysleksji?

Dysleksja NIE WYNIKA z patologii środowiskowej, zaniedbań dydaktycznych, uszkodzeń mózgu, chorób neurologicznych, całościowych zaburzeń rozwoju, niepełnosprawności intelektualnej, defektów sensorycznych (wzroku, słuchu).

Jej PRZYCZYNAMI są różnego rodzaju nieprawidłowości w zakresie tempa, rytmu i dynamiki rozwoju poszczególnych elementarnych funkcji poznawczych, stanowiących podstawę procesu nauki czytania i pisania.


Nieprawidłowościami tymi mogą być:

  • błędne ukształtowanie się i niewłaściwe działanie pewnych funkcji;
  • nieharmonijny rozwój psychomotoryczny (poszczególne funkcje rozwijają się prawidłowo lub ponadprzeciętnie, a pozostałe z opóźnieniem);
  • zaburzenia procesu integracji, czyli współpracy prawidłowo rozwiniętych i działających funkcji.

Zaburzenia w dysleksji mogą dotyczyć:

  • funkcji percepcyjno-motorycznych (spostrzegania wzrokowego, słuchowego, motoryki) i ich współdziałania (integracji percepcyjno-motorycznej),
  • funkcji językowych,
  • pamięci (wzrokowej, słuchowej, ruchowej),
  • lateralizacji,
  • orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.

Co to zaburzenia wtórne w dysleksji?

Kiedy trudności w czytaniu i pisaniu trwają długo i nasilają się, na podstawowe zaburzenia nawarstwiają się wtórne zaburzenia. Są to zaburzenia:

  • emocjonalne (np. reakcje nerwicowe),
  • motywacyjne (np. zniechęcenie, utrata wiary w swoje możliwości, brak motywacji do nauki).

Zaburzenia wtórne wpływają negatywnie na procesy poznawcze (uwaga, pamięć, percepcja) i powodują dalsze niepowodzenia szkolne.


Jakie są koncepcje występowania dysleksji – etiologia dysleksji.

  • KONCEPCJA GENETYCZNA – nieprawidłowości wiążą się z dziedziczeniem zmian w obrębie układu nerwowego. Świadczyć o tym może fakt, że znane są przypadki licznego występowania dysleksji w tej samej rodzinie.
  • KONCEPCJA NEUROFIZJOLOGICZNA – przyczyn dysleksji należy upatrywać w nieukształtowanej dominacji jednej półkuli mózgowej lub w niedorozwoju struktur niektórych obszarów kory mózgowej.
  • KONCEPCJA ORGANICZNA – za dysleksję odpowiadają mikrouszkodzenia mózgu i układu nerwowego powstałe w okresie płodowym, okołoporodowym lub bardzo wczesnym dzieciństwie.
  • KONCEPCJA HORMONALNA – traktuje dysleksję jako skutek nadprodukcji hormonu męskiego (testosteronu) w okresie prenatalnym. Potwierdzać to może fakt, że syndrom ten częściej dotyczy chłopców, niż dziewcząt.

Obecnie mówimy o POLIETIOLOGII DYSLEKSJI, ponieważ uwarunkowania zaburzeń w dysleksji są wielorakie (polietiologia). Wskazuje się na dziedziczność, zmiany anatomiczne i zaburzenia fizjologiczne układu nerwowego (w okresie ciąży i porodu o nieprawidłowym przebiegu). Zaniedbanie środowiskowe oraz brak szybkiej interwencji pogłębia zaburzenia i trudności dziecka.


Jakie są typy i rodzaje dysleksji?

Biorąc pod uwagę etiologię zaburzenia:

  • DYSLEKSJA ROZWOJOWA – związana z zakłóceniami w procesie rozwoju dziecka. 
  • DYSLEKSJA NABYTA – powstaje nagle, niezależnie od procesów rozwojowych, najczęściej w wyniku uszkodzenia mózgu.

Biorąc pod uwagę zaburzone funkcje:

  • DYSLEKSJI TYPU WZROKOWEGO – jest konsekwencją zaburzeń percepcji wzrokowej, pamięci wzrokowej, koordynacji wzrokowo – ruchowej.
  • DYSLEKSJI TYPU SŁUCHOWEGO – wynika z zaburzeń percepcji słuchowej, pamięci słuchowej, funkcji językowych.
  • DYSLEKSJA INTEGRACYJNA – spowodowana niewłaściwą współpracą prawidłowo rozwiniętych funkcji percepcyjno-motorycznych.

Biorąc pod uwagę aktywność mózgu:

  • DYSLEKSJA LINGWISTYCZNA – występuje, gdy u dziecka uczącego się czytać dominuje aktywność lewej półkuli mózgowej, co powinno mieć miejsce w okresie późniejszym, kiedy umiejętność czytania jest już opanowana.
  • DYSLEKSJA PERCEPCYJNA – diagnozowana jest, kiedy u dziecka, które opanowało umiejętność czytania, dominuje aktywność prawej półkuli mózgowej, odpowiednia podczas wcześniejszej fazy rozwojowej – nabywania umiejętności czytania.

Kiedy można postawić diagnozę dysleksji?

  • Dysleksja jest diagnozowana dopiero na drugim etapie edukacji (kl. IV-VI).
  • Wcześniej mówimy o ryzyku dysleksji, czyli zwiększonym prawdopodobieństwie, że zaburzenie to rozwinie się u dziecka w przyszłości.
  • Pamiętajmy jednak, że ryzyko dysleksji nie oznacza, że dziecko na pewno będzie dyslektykiem.
  • Każde dziecko rozwija się we własnym tempie, a na drodze edukacji spotyka różne trudności, które musi przezwyciężyć.
  • Normalne trudności trwają krótko i znikają pod wpływem wzmożonego treningu w czytaniu i pisaniu.
  • Symptomy ryzyka dysleksji są uporczywe i nasilają się zamiast ustępować.

Jakie są symptomy dysleksji, w zależności od etapu rozwoju?

  • Niektóre symptomy dysleksji można zauważyć już w wieku niemowlęcym.
  • W zależności od wieku, etapu kształcenia pewne objawy stają się bardziej wyraziste, część z nich zanika.
  • Funkcjonowanie dziecka zależne jest od głębokości deficytów percepcyjno-motorycznych

OKRES OKOŁOPORODOWY

  • nieprawidłowa ciąża
  • nieprawidłowy przebieg porodu

OKRES NIEMOWLĘCY

  • brak raczkowania
  • obniżone spoczynkowe napięcie mięśni
  • opóźniony rozwój mowy
  • opóźniony rozwój ruchowy
  • nadmierna ostrożność

WIEK PRZEDSZKOLNY

  • mała sprawność i koordynacja ruchów podczas zabaw ruchowych, samoobsługi, rysowania i pisania (brzydkie pismo)
  • trudności w czytaniu pomimo dobrej inteligencji oraz braku zaniedbania środowiskowego i dydaktycznego
  • trudności z opanowaniem poprawnej pisowni: pismo zwierciadlane, mylenie liter podobnych pod względem kształtu (p-b-d-g), liter odpowiadających głoskom zbliżonym fonetycznie, opuszczanie liter
  • oburęczność
  • opóźniony rozwój mowy
  • mylenie prawej i lewej ręki
  • wadliwa wymowa, trudności z wypowiadaniem złożonych słów, błędy gramatyczne
  • trudności z różnicowaniem głosek podobnych oraz z wydzieleniem sylab, głosek ze słów i ich syntezą
  • trudności z wykonywaniem układanek i odtwarzaniem wzorów graficznych

WIEK WCZESNOSZKOLNY

  • kłopoty z dzieleniem na sylaby i rozróżnianiem głosek w wyrazach
  • problemy z poprawnym wymawianiem wielosylabowych słów
  • mała precyzja ruchów dłoni, nieumiejętność wiązania kokardki, cięcia nożyczkami po śladzie
  • nieprawidłowy uchwyt kredki lub narzędzia pisarskiego
  • nieprawidłowy kierunek kreślenia linii i liter
  • problem z rysowaniem i odtwarzaniem szlaczków
  • mylenie liter kształtopodobnych (m-n-u, p-b-d-g, l-ł-t)
  • słaba orientacja w przestrzeni (nad, pod, za, obok) i w czasie (pory dnia)
  • słabe zapamiętywanie liter, cyfr i kształtów geometrycznych
  • ubogie słownictwo
  • liczne błędy gramatyczne
  • kłopoty z uczeniem się sekwencji (wierszyki, dni tygodnia, miesiące)
  • niskie różnicowanie głosek podobnie brzmiących (z-s, g-k, p-b, t-d)
  • nieestetyczne próby pisania
  • niska sprawność ręki piszącej
  • brak ustalonej stronności ciała i dominującej ręki
  • kłopot z opanowaniem zegara
  • niska koordynacja ruchowa
  • problem z nauczeniem się jazdy na rowerze i łapaniem piłki

WIEK 9-12 LAT

  • trudności z płynnym czytaniem
  • trudności z rozumieniem czytanych treści
  • wolne tempo dekodowania wyrazów
  • mylenie liter w wyrazach
  • nieortograficzny zapis wyrazów
  • mylenie znaków i cyfr w matematyce
  • kłopoty z podstawianiem do wzoru
  • trudności w nauce geometrii i poruszaniu się na mapie
  • problem z nauczeniem się tabliczki mnożenia
  • zapominanie bieżącej daty i dnia tygodnia
  • mała organizacja własna („roztrzepanie”)
  • zapominanie o zadaniach domowych, klasówkach i sprawdzianach
  • niska umiejętność wypowiadania się na piśmie (np. lakoniczne wypracowania)
  • mylenie lewej i prawej strony
  • mała orientacja na zegarze
  • kłopoty z powiedzeniami i przysłowiami
  • nieestetyczny zapis w zeszytach
  • niska samoocena z powodu słabych osiągnięć w szkole

MŁODZIEŻ (od 12 lat)

  • wolne tempo czytania i nadal brak płynności
  • nieprawidłowe odczytywanie słów lub całych informacji
  • dalsze trudności w poprawnym zapisie słów
  • nieestetyczne pismo, czasami zupełnie nieczytelne
  • kłopoty z planowaniem, organizacją i układaniem w sekwencje
  • nieumiejętność streszczania tekstu i selekcji informacji
  • zwięzłe wypowiedzi pisemne (krótkie, nierozwinięte wypracowania, czasem nie na temat)
  • trudności z robieniem notatek i przepisywaniem z tablicy
  • unikanie zadań związanych z czytaniem i pisaniem
  • słaba pamięć, wolne zapamiętywanie nowych treści
  • mylenie niektórych liter lub wyrazów
  • kłopot z szybkim nazywaniem przedmiotów lub przypominaniem sobie informacji
  • mylenie znaków i symboli (matematyka, fizyka, chemia)
  • słaba orientacja na mapie i w przestrzeni
  • niska samoocena z powodu powolnych postępów

Osoba ze zdiagnozowaną dysleksją może mieć także trudności z:

  • układaniem puzzli,
  • budowaniem z klocków,
  • orientacją w terenie,
  • odczytywaniem mapy, numerów i symboli autobusów, numerów dróg,
  • interpretowaniem tabel, diagramów, wykresów,
  • rozpoznawaniem symboli graficznych (znaki drogowe, piktogramy),
  • prowadzeniem samochodu,
  • zapisem i odczytem nut oraz symboli miar i wag,
  • wybieraniem numeru telefonu,
  • wykonywaniem obliczeń na kalkulatorze.

Jak wygląda terapia dysleksji?

  • Dysleksja nie ustępuje z wiekiem, jest obecna przez całe życie.
  • Nie można wyeliminować dysleksji, ale poprzez odpowiednią terapię możliwe jest znaczne ograniczenie zakresu trudności.

WAŻNE!

Terapia dysleksji odbywa się w ramach specjalistycznych zajęć korekcyjno-kompensacyjnych lub terapii pedagogicznej, uzupełnianych pracą własną ucznia w domu, według zaleceń terapeuty.


ZAJĘCIA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNE / TERAPIA PEDAGOGICZNA 

Istotą prowadzonych zajęć jest:

  • KOREKCJA – czyli usprawniania zaburzonych funkcji poznawczych i ruchowych dziecka oraz ich współdziałania.
  • KOMPENSACJA – usprawniania funkcji dobrze rozwijających się celem wspomagania tych słabiej funkcjonujących lub częściowego ich zastępowania.

Pamiętajmy, że zajęcia korekcyjno-kompensacyjne nie są zajęciami dydaktyczno-wyrównawczymi!

Więcej informacji na temat zajęć korekcyjno-kompensacyjnych znajdziecie tutaj >


CEL TERAPII PEDAGOGICZNEJ – stymulowanie ogólnego rozwoju ucznia i usprawnianie funkcji ważnych w procesie uczenia się czytania i pisania: 

  • wzrokowo-przestrzennych – skupiania uwagi wzrokowej, spostrzegania i pamięci wzrokowej, spostrzegania przestrzeni,
  • słuchowo-językowych – skupiania uwagi słuchowej, spostrzegania i pamięci słuchowej, dźwięków mowy oraz funkcji językowych,
  • motorycznych – sprawności manualnej i ogólnego rozwoju ruchowego dziecka,
  • współdziałania ze sobą funkcji – koordynacji funkcji wzrokowo-ruchowej oraz wzrokowo-słuchowej podczas pisania.

NAJWAŻNIEJSZE ELEMENTY PRACY TERAPEUTYCZNEJ:

  • ODDZIAŁYWANIA PEDAGOGICZNE – celem jest umożliwienie dziecku opanowania umiejętności czytania i pisania oraz kontynuowania nauki szkolnej (usprawnianie zaburzonych funkcji, ćwiczenie sprawności czytania i pisania).
  • ODDZIAŁYWANIA PSYCHOTERAPEUTYCZNE – to pomaganie dziecku w zrozumieniu problemu dysleksji, motywowanie do pracy nad przezwyciężaniem zaburzeń, eliminowanie stresu wynikającego z doświadczanych trudności, zapobieganie wtórnym zaburzeniom, praca nad emocjami i motywacją do nauki, wzmacnianie wiary w siebie i swoje możliwości.

Wiele przydatnych informacji dotyczących metod pracy dziecka z ryzyka dysleksji znajdziecie w materiałach udostępnionych przez Ośrodek Rozwoju Edukacji – tutaj.


Artykuł został napisany w oparciu o następujące źródła:

  • Bogdanowicz M., Borkowska A., Model rozpoznawania specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu.
  • Bogdanowicz M. Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole, Gdynia 2005.
  • Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji dysortografii i dysgrafii, Gdańsk 2012.
  • Bogdanowicz M., O dysleksji czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu, Lublin 1995.
  • Bogdanowicz M., Ryzyko dysleksji problem i diagnozowanie, Gdańsk 2002.
  • Dysleksja rozwojowa. Fakt i tajemnica w diagnostyce psychologiczno-pedagogicznej, pod red. M. B. Pecyny, Opole 2011.
  • Krasowicz – Kupis G., Język, czytanie i dysleksja, Lublin 2001. 
  • Przewodnik dla rodziców dzieci z dysleksją, Fundacja Społeczno Kulturalna EURO-IDEA.
  • Zakrzewska B., Trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa 1996.
  • Żołyńska-Głuszak T., Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, czyli dysleksja rozwojowa, Lublin 2005.
Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Przemoc w internecie

Następny artykuł

Jaki powinien być idealny nauczyciel?

Przeczytaj również:

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?
Artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?
Artykuły

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy
Artykuły

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?
Artykuły

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?
Artykuły

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025
Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?
Artykuły

Czy uczeń może odczuwać lęk i stres związany z kończącym się rokiem szkolnym?

11 czerwca, 2025
Następny artykuł
Jaki powinien być idealny nauczyciel?

Jaki powinien być idealny nauczyciel?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

Koncepcja „okularów na ADHD” – o co dokładnie chodzi?

30 czerwca, 2025
Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

Czy oceny szkolne zawsze są odzwierciedleniem wiedzy?

27 czerwca, 2025
Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

Czy francuskiego trudno jest się nauczyć? Sprawdziliśmy

26 czerwca, 2025
Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

Jak działa psychoterapia poznawczo-behawioralna?

24 czerwca, 2025
Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

Co to jest pismo biblioteczne i komu może pomóc?

18 czerwca, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl