• O Autorce
  • Kontakt i współpraca
środa, 15 października, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2022

Działania profilaktyczne w placówce oświatowej

13 października, 2022
Kategorie: 2022, Artykuły, Inspiracje, Pedagog szkolny, Profilaktyka
Czas: 8 minut czytania
A A
0
Działania profilaktyczne w placówce oświatowej

Jak planować działania profilaktyczne w szkole? + prezentacja trzech pakietów profilaktycznych


Z artykułu dowiesz się:

  • jakie przepisy prawa regulują działania profilaktyczne w szkole, w tym program wychowawczo-profilaktyczny,
  • kto odpowiada za podejmowanie działań profilaktycznych w szkole,
  • jak planować działania profilaktyczne w szkole.

Dodatkowo w artykule prezentacja pakietów profilaktycznych – nowych produktów, które stworzyłam, aby ułatwić Wam pracę profilaktyczną.


Artykuł zawiera lokowanie marki własnej.

Profilaktyka według Słownika Języka Polskiego to „zapobieganie, prewencja, zespół działań i środków stosowanych w zapobieganiu występowania zjawisk niepożądanych i negatywnych w przyrodzie, w tym w życiu ludzkim, jednostkowym bądź społecznym. Pojęcie „profilaktyka” jest najczęściej stosowane jako: zapobieganie zagrożeniom zdrowia i życia ludzkiego, patologii społecznej oraz innym zjawiskom przeciwstawiającym się uznawanym w danej społeczności normom prawnym, moralnym i etycznym”. Celem profilaktyki jest podejmowanie takich działań, które zapobiegną pojawianiu się lub rozwojowi zjawiska niepożądanego, ale także reagowanie na zjawiska społeczne oceniane jako szkodliwe i niepożądane. Działania profilaktyczne prowadzone w szkole mają na celu zadbanie o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży, które jest wartością nadrzędną.


Kto odpowiada za działania profilaktyczne w szkole i jak powinny być one zorganizowane?

Między innymi na te pytania spróbujemy znaleźć odpowiedź w niniejszym artykule.


Na początku zwróćmy uwagę na to, co mówi prawo. Zgodnie z prawem oświatowym system oświaty zapewnia w szczególności „wychowanie rozumiane jako wspieranie dziecka w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej, wzmacniane i uzupełniane przez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży”.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.

W związku z tym działania profilaktyczne powinny być realizowane w każdej placówce oświatowej, ponieważ mają istotny wpływ na późniejszy kształt całego systemu, a także powiązanie działań na różnych szczeblach.


PROGRAM WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY

Szkoły oraz placówki, realizują program wychowawczo-profilaktyczny obejmujący:

  1. treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów oraz
  2. treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.

Program wychowawczo-profilaktyczny opracowuje się na podstawie wyników corocznej diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe.

Prawo jasno mówi, że działania profilaktyczne muszą być skierowane zarówno do uczniów, jak i ich rodziców, ponieważ to właśnie w domu powinny być kształtowane właściwe nawyki, które później znacząco wpływają na przeciwdziałanie uzależnieniom. Podstawą do opracowania programu wychowawczo-profilaktycznego jest przeprowadzona uprzednio rzetelna diagnoza, która wskazuje problemy, wynikające z nich zagrożenia oraz potrzeby uczniów i ich rodziców.


ZADANIA PEDAGOGA I PSYCHOLOGA SZKOLNEGO

Do zadań pedagoga i psychologa w przedszkolu, szkole i placówce należy między innymi „podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży”.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.

Niewątpliwie znaczącą rolę w planowaniu działań profilaktycznych w szkole odgrywa pedagog/psycholog szkolny, którego zadaniem wynikającym z przepisów prawa jest podejmowania działań profilaktycznych. Więcej na temat zadań pedagoga szkolnego przeczytacie – tutaj >

Jednak miejmy na uwadze, że obowiązek ten nie dotyczy TYLKO pedagoga i psychologa, ale także wszystkich nauczycieli, a w szczególności wychowawców klas. Każdy nauczyciel zobowiązany jest prowadzić działania mające na celu przeciwdziałanie uzależnieniom dzieci i młodzieży. Wychowawcy będący najbliżej swoich uczniów, ale także nauczyciele „przedmiotowcy” powinni podejmować działania profilaktyczne, nie tylko wtedy, kiedy pojawi się problem.


PLANOWANIE DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH W SZKOLE

Działania profilaktyczne w szkołach i placówkach w ramach działalności profilaktycznej, obejmują w szczególności:

  1. realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych, rekomendowanych w ramach systemu rekomendacji,
  2. przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej,
  3. kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków i substancji, przez uczniów i wychowanków, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych,
  4. doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych,
  5. włączanie, w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków i substancji.

Działalność profilaktyczna, może być realizowana w ramach:

  1. zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego,
  2. zajęć edukacyjnych innych niż wskazane powyżej,
  3. zajęć z wychowawcą,
  4. w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii


Jak już wcześniej wspomniałam, w szkole szczególna rola w podejmowaniu działań profilaktycznych przypada pedagogowi. Zwykle to właśnie pedagog szkolny organizuje warsztaty profilaktyczne, zaprasza na prelekcje przedstawicieli różnych instytucji współpracujących ze szkołą czy też organizuje spotkania z osobami, które wyszły z nałogu i są „żywym przykładem” (jak dobrze wiemy takie spotkania są najcenniejsze, ponieważ do dzieci i młodzieży najlepiej trafia autentyczny przykład). Pedagog szkolny również sam prowadzi lekcje profilaktyczne w klasach, przygotowuje materiały informacyjne, prowadzi pogadanki. Wszystkie te działania służą edukacji uczniów (często także rodziców), która jest najważniejszym elementem prewencyjnym. Jednak pamiętajmy, że wszystkie te działania powinny być wspierane pracą nauczycieli i wychowawców. Mając do dyspozycji godzinę wychowawczą, zastępstwo, dodatkowe zajęcia z klasą warto zaplanować lekcję, która będzie dotyczyła różnych zagadnień z zakresu profilaktyki (zakres tematyczny jest szeroki).


Lepiej zapobiegać niż leczyć, co oznacza, że lepiej poświęcić kilka lekcji na działania profilaktyczne, niż potem karać za popełnione wykroczenia. Zajęcia warto prowadzić w oparciu o przygotowany wcześniej materiał. I tutaj pojawia się problem. Ze swojego doświadczenia wiem, jak ciężko jest znaleźć wartościowe materiały dotyczące, np. profilaktyki uzależnień. Z kolei samodzielne przygotowanie takich pomocy zajmuje sporo czasu, którego przecież ciągle nam brakuje. W związku z tym postanowiłam przygotować komplet materiałów pomocniczych, w postaci PAKIETÓW PROFILAKTYCZNYCH dla wszystkich, którzy chcą podejmować działania profilaktyczne w swoich szkołach, ale nie tylko.


Materiały mogą przydać się także rodzicom i osobom, które zajmują się edukacją domową lub też prowadzą działalność szkoleniową. W każdym pakiecie znajdziecie prezentację, karty pracy, a także skondensowane najważniejsze i bieżące informacje na temat danego zagadnienia, dzięki czemu nie będziecie musieli poświęcać dziesiątek godzin na ich wyszukanie, wyselekcjonowanie i przygotowanie.


Każdy pakiet zawiera zarówno gotową, 45-minutową lekcję, jak i szerszą prezentację i dodatkowe karty pracy pozwalające przeprowadzić cykl zajęć. Na ten moment ukazały się 3 pakiety: alkohol, narkotyki oraz nikotyna. Z czasem planuję poszerzyć asortyment o uzależnienia behawioralne, które w ostatnim czasie są coraz powszechniejsze.


Pakiet profilaktyczny ALKOHOL zawiera:

  • Prezentację multimedialną (40 slajdów) – prezentacja dostępna zarówno w wersji PDF, jak i w wersji edytowalnej (Power Point).
  • Materiał informacyjny dotyczący uzależnienia od alkoholu (19 stron).
  • Karty pracy dla uczniów ze szczegółową instrukcją wykonania (15 kart pracy).
  • Przykładowy plan realizacji zajęć z wykorzystaniem wszystkich slajdów prezentacji, materiału informacyjnego oraz kart pracy.
  • Mini zestaw na 45 minutowe zajęcia zawierający: prezentację składającą się z 18 slajdów (w wersji PDF oraz Power Point), 2 karty pracy oraz opracowany przykładowy plan przebiegu zajęć.

Pakiet dostępny tutaj >


Pakiet profilaktyczny NARKOTYKI zawiera:

  • Prezentację multimedialną (40 slajdów) – prezentacja dostępna zarówno w wersji PDF, jak i w wersji edytowalnej (Power Point).
  • Materiał informacyjny dotyczący uzależnienia od narkotyków (23 strony).
  • Karty pracy dla uczniów ze szczegółową instrukcją wykonania (15 kart pracy).
  • Przykładowy plan realizacji zajęć z wykorzystaniem wszystkich slajdów prezentacji, materiału informacyjnego oraz kart pracy.
  • Mini zestaw na 45 minutowe zajęcia zawierający: prezentację składającą się z 20 slajdów (w wersji PDF oraz Power Point), 3 karty pracy oraz opracowany przykładowy plan przebiegu zajęć.

Pakiet dostępny „>tutaj >


Pakiet profilaktyczny NIKOTYNA zawiera:

  • Prezentację multimedialną (39 slajdów) – prezentacja dostępna zarówno w wersji PDF, jak i w wersji edytowalnej (Power Point).
  • Materiał informacyjny dotyczący uzależnienia od nikotyny (19 stron).
  • Karty pracy dla uczniów ze szczegółową instrukcją wykonania (15 kart pracy).
  • Przykładowy plan realizacji zajęć z wykorzystaniem wszystkich slajdów prezentacji, materiału informacyjnego oraz kart pracy.
  • Mini zestaw na 45 minutowe zajęcia zawierający: prezentację składającą się z 22 slajdów (w wersji PDF oraz Power Point), 2 karty pracy oraz opracowany przykładowy plan przebiegu zajęć.

Pakiet dostępny tutaj >


Dajcie znać co myślicie o pakietach oraz jaka inna tematyka pakietów profilaktycznych byłaby dla Was interesująca 🙂


Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Dysleksja istnieje

Następny artykuł

Co to jest motoryka mała?

Przeczytaj również:

Bajka jako most do emocji dziecka + bajka terapeutyczna do pobrania
2025

Bajka jako most do emocji dziecka + bajka terapeutyczna do pobrania

14 października, 2025
Jak wspierać ucznia z obniżonym nastrojem lub w kryzysie psychicznym?
2025

Jak wspierać ucznia z obniżonym nastrojem lub w kryzysie psychicznym?

8 października, 2025
Jak skutecznie przygotować się do matury międzynarodowej – planowanie nauki i harmonogram
2025

Jak skutecznie przygotować się do matury międzynarodowej – planowanie nauki i harmonogram

3 października, 2025
Pomysły na Tydzień Świadomości Dysleksji w szkole + książkowe polecajki
2025

Pomysły na Tydzień Świadomości Dysleksji w szkole + książkowe polecajki

1 października, 2025
Alternatywy dla kawy – jak radzić sobie ze zmęczeniem w pracy nauczyciela?
2025

Alternatywy dla kawy – jak radzić sobie ze zmęczeniem w pracy nauczyciela?

28 września, 2025
Dla kogo jest edukacja domowa?
2025

Dla kogo jest edukacja domowa?

26 września, 2025
Następny artykuł
Co to jest motoryka mała?

Co to jest motoryka mała?

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Bajka jako most do emocji dziecka + bajka terapeutyczna do pobrania

Bajka jako most do emocji dziecka + bajka terapeutyczna do pobrania

14 października, 2025
Jak wspierać ucznia z obniżonym nastrojem lub w kryzysie psychicznym?

Jak wspierać ucznia z obniżonym nastrojem lub w kryzysie psychicznym?

8 października, 2025
Jak skutecznie przygotować się do matury międzynarodowej – planowanie nauki i harmonogram

Jak skutecznie przygotować się do matury międzynarodowej – planowanie nauki i harmonogram

3 października, 2025
Pomysły na Tydzień Świadomości Dysleksji w szkole + książkowe polecajki

Pomysły na Tydzień Świadomości Dysleksji w szkole + książkowe polecajki

1 października, 2025
Alternatywy dla kawy – jak radzić sobie ze zmęczeniem w pracy nauczyciela?

Alternatywy dla kawy – jak radzić sobie ze zmęczeniem w pracy nauczyciela?

28 września, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Autorce
  • Regulamin
  • Kontakt i współpraca

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl