niedziela, 18 maja, 2025
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt
No Result
View All Result
Pedagog Online
No Result
View All Result
Home 2024

Ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi

28 maja, 2024
Kategorie: 2024, Artykuły, Pedagog szkolny, Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
Czas: 5 minut czytania
A A
0
Ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniowi

Jak dobrze przygotować ocenę efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej? + ankieta z zajęć korekcyjno-kompensacyjnych do pobrania


Z artykułu dowiesz się:

  • czym jest ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  • jak przygotować się do sporządzenia oceny efektywności,
  • z jakich metod i technik można skorzystać dokonując oceny efektywności,
  • na co zwrócić uwagę przy pisemnym opracowywaniu oceny efektywności,
  • dlaczego ocena efektywności jest tak ważna.

Dodatkowo, w artykule znajdziesz przykładową ankietę z zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, którą możesz pobrać. Ankieta jest w formie edytowalnej, dzięki czemu masz możliwość zmodyfikowania jej i dostosowania do swoich potrzeb.


Czym jest ocena efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej?

Każdy, kto prowadzi zajęcia z pomocy psychologiczno-pedagogicznej musi na koniec roku szkolnego przygotować ocenę efektywności udzielanej pomocy. Wynika to z rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, które mówi, że: „Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści udzielający pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniowi w formach, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1–3, ust. 2 pkt 1–7, ust. 3 pkt 1–4 oraz ust. 4 pkt 1, oceniają efektywność udzielonej pomocy i formułują wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania ucznia”.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna może być udzielana uczniom, nauczycielom i rodzicom, jednak oceny efektywności dokonuje się tylko dla zajęć prowadzonych z uczniami. Są to m.in. zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze, zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, zajęcia logopedyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym.


Zgodnie ze wspomnianym już rozporządzeniem dotyczącym zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, nauczyciele i szkolni specjaliści są zobligowani do udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, co tym samym nakłada na nich także obowiązek sporządzania ocen efektywności. Obrazowo cały proces związany z udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej można przedstawić następująco:

  • Główne zadanie nauczycieli i szkolnych specjalistów: rozpoznanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów.
  • Sposób realizacji zadania: zaplanowanie i wdrożenie takich działań, które pozwolą zaspokoić rozpoznane potrzeby i możliwości ucznia.
  • Ocena efektywności: sprawdzenie i ocena, czy i jak udało się osiągnąć zaplanowane działania.

Jak przygotować się do sporządzenia oceny efektywności?

Przed przystąpieniem do pisania oceny efektywności, nauczyciel lub szkolny specjalista powinien zadać sobie pytania, które ułatwią przygotowanie dobrej oceny efektywności.

Oto kilka przykładowych pytań:

  • Czy założone cele udało się zrealizować? W jakim zakresie? Wszystkie czy tylko niektóre?
  • Jeśli założonych celów nie udało się osiągnąć, to co było tego przyczyną?
  • Czy zaszły zmiany w zakładanych postawach, umiejętnościach, wiedzy ucznia?
  • Co się nie zmieniło i wymaga jeszcze pracy? Co było tego przyczyną?
  • Jakie są największe trudności ucznia?
  • Jakie korzyści przyniosło uczniowi uczestnictwo w danych zajęciach?
  • Czy wymaga on kontynuacji pracy w podobnym zakresie w kolejnym roku szkolnym?
  • Czy cele i założenia, co do dalszej pracy z uczniem są takie same czy wymagają modyfikacji?
  • Jakie są wnioski z udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej i dalsze działania związane z poprawą funkcjonowania ucznia?

Bardzo pomocne w pisaniu ocen efektywności są dzienniki zajęć dodatkowych oraz wszelkie inne notatki, które tworzymy dla samych siebie (np. uwagi dotyczące zachowania uczniów, postępów, realizacji określonych tematów itp.). Warto je sobie przejrzeć.


DO POBRANIA

Chcąc „zbadać” zadowolenie uczniów z prowadzonych przez nas zajęć, można posłużyć się ankietą. Bardzo polecam tę metodę, ponieważ wiele ciekawych rzeczy można się dowiedzieć, zwłaszcza jeśli ankieta jest anonimowa. Możecie skorzystać z mojej ankiety, którą przygotowałam w zeszłym roku dla wszystkich grup z zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, z którymi pracowałam.

Ankieta dotycząca zajęć korekcyjno-kompensacyjnychPobierz >

Z jakich metod i technik można skorzystać dokonując oceny efektywności?

  • Ankieta
  • Wywiad
  • Rozmowa kierowana
  • Obserwacja pracy ucznia
  • Analiza dokumentów i prac ucznia

Pisemne opracowanie oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Ocena może być opracowana w dowolny przez nas sposób, ponieważ nie ma wytycznych, co do jej przygotowania. Wyjątkiem jest sytuacja, kiedy w szkole obowiązuje jakiś wzór – wtedy należy się do niego dostosować, aby utrzymać spójną formę w danym miejscu. Pamiętajmy także, że liczy się jakość, a nie ilość, w związku z czym nie ma sensu pisać eseju na pięć stron! Ważna jest konkretna treść, która powinna znaleźć się w opracowaniu. I na koniec – ocena efektywności to nie sprawozdanie z udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej – warto wziąć to pod uwagę.

Dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ocena efektywności powinna być uwzględniona w czasie tworzenia wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU).


Dlaczego ocena efektywności jest tak ważna?

Ocena efektywności, jak sama nazwa wskazuje, ma na celu dokonanie oceny, czy pomoc, której udzielamy uczniowi jest rzeczywiście efektywna, czyli czy przynosi oczekiwane efekty. Wnioski, które formułujemy po dokonaniu oceny efektywności pozwalają zaplanować dalsze działania mające na celu poprawę funkcjonowania ucznia. Ocena efektywności jest bardzo ważna w kontekście organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w danej szkole – dzięki dobrze przygotowanej ocenie efektywności, uczniowie mają szansę otrzymać pomoc adekwatną do ich potrzeb i możliwości. Jest to także cenne źródło informacji dla dyrektora na użytek pełnionego nadzoru pedagogicznego.


Źródła:

  • Łoskot M., 5 kroków do sprawnej oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom, „Głos Pedagogiczny”, 2023, nr 5, s. 6-10.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.
Share
Pakiety Pakiety Pakiety
Poprzedni artykuł

Test inteligencji Stanford-Binet (SB5)

Następny artykuł

Zabawa w naukę dla najmłodszych

Przeczytaj również:

Program Konkret – wsparcie dla młodzieży z objawami ADHD
Artykuły

Program Konkret – wsparcie dla młodzieży z objawami ADHD

14 maja, 2025
Jakie są podstawowe i aktualne zasady żywienia niemowląt?
Artykuły

Jakie są podstawowe i aktualne zasady żywienia niemowląt?

10 maja, 2025
Współpraca pedagoga szkolnego z nauczycielami
Artykuły

Współpraca pedagoga szkolnego z nauczycielami

8 maja, 2025
Internet w klasie. Czy faktycznie się przydaje?
2024

Internet w klasie. Czy faktycznie się przydaje?

6 maja, 2025
Jak wygląda nauka z kursem maturalnym z chemii?
Artykuły

Jak wygląda nauka z kursem maturalnym z chemii?

30 kwietnia, 2025
Wrażliwość dziecka – siła (zaleta) czy wyzwanie (trudność)?
Artykuły

CYKL: Jak pozytywnie „budować” dziecko? – wrażliwość dziecka

29 kwietnia, 2025
Następny artykuł
Zabawa w naukę dla najmłodszych

Zabawa w naukę dla najmłodszych

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Bądź na bieżąco

Sklep Pedagog Online

Najnowsze artykuły

Program Konkret – wsparcie dla młodzieży z objawami ADHD

Program Konkret – wsparcie dla młodzieży z objawami ADHD

14 maja, 2025
Jakie są podstawowe i aktualne zasady żywienia niemowląt?

Jakie są podstawowe i aktualne zasady żywienia niemowląt?

10 maja, 2025
Współpraca pedagoga szkolnego z nauczycielami

Współpraca pedagoga szkolnego z nauczycielami

8 maja, 2025
Internet w klasie. Czy faktycznie się przydaje?

Internet w klasie. Czy faktycznie się przydaje?

6 maja, 2025
Jak wygląda nauka z kursem maturalnym z chemii?

Jak wygląda nauka z kursem maturalnym z chemii?

30 kwietnia, 2025

Najpopularniejsze artykuły

Opinia a orzeczenie

Opinia a orzeczenie

2 listopada, 2021
Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

Co to jest orzeczenie o niepełnosprawności i czym różni się od orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego?

6 listopada, 2020
Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Co to są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

4 grudnia, 2020
Pedagog szkolny a pedagog specjalny

Pedagog szkolny a pedagog specjalny

13 września, 2022
Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

Co to są zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne?

18 stycznia, 2021

Przydatne linki

Wczesnoszkolni.pl

Pedagog Online

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl

Przydatne linki

  • Sklep
  • O Pedagog Online
  • Regulamin
  • Współpraca
  • Kontakt

Bądź na bieżąco

No Result
View All Result
  • Sklep
  • Artykuły
    • Pedagog szkolny
    • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
    • Kształcenie specjalne
    • Profilaktyka
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Edukacja
    • Inspiracje
    • Doradztwo zawodowe
    • Rozwój osobisty
  • Do pobrania
  • Archiwum
  • Kontakt

Copyright © 2024. Pedagogonline.pl